Filtrera på område
Sökresultat: "������������������������:333���" | Inkomstskatt | 2019 | 60 träffar
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Undvika internationell dubbelbeskattning / Avräkning av utländsk skatt / Sätta ned statlig och kommunal inkomstskatt / Spärrbeloppet / Svensk skatt
på förvärvsinkomst: (20 000 / 180 000) x 140 000 + 15 556 Statlig inkomstskatt på kapital: (27 000 / 180 000) x 140 000 + 21 000 Kommunal fastighetsavgift: (3 000 / 180 000) x 140 000 + 2 333 Återstår = 140 000 Skatt som ska fördelas på de utländska inkomsterna
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Skattemässiga dispositioner / Periodiseringsfond / Göra en avsättning
av ett för periodiseringsfond justerat positivt resultat, upp till en 1 000 000 kronor. Om det justerade positiva resultatet är högre än 3 333 333 kronor, får avdraget för avsättningen beräknas till 30 procent av det justerade positiva resultatet och då finns ingen beloppsgräns
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Skattemässiga dispositioner / Periodiseringsfond / Göra en avsättning
av ett för periodiseringsfond justerat positivt resultat, upp till en 1 000 000 kronor. Om det justerade positiva resultatet är högre än 3 333 333 kronor, får avdraget för avsättningen beräknas till 30 procent av det justerade positiva resultatet och då finns ingen beloppsgräns
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Undvika internationell dubbelbeskattning / Avräkning av utländsk skatt / Sätta ned statlig och kommunal inkomstskatt / Spärrbeloppet / Utländsk inkomst och sammanlagd inkomst
av de totala utgifterna (10 000 / 30 000). 1/3 av avdragsbegränsningen på 11 000 kr, d.v.s. 3 667 kr, ska därför minska de utländska utgifterna. De utländska utgifterna blir då 6 333 kr (10 000 - 3 667) och den utländska nettoinkomsten i spärrbeloppsberäkningen
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Avdragsbegränsningar för ränteutgifter / Begränsad avdragsrätt för vissa ränteutgifter inom intressegemenskaper / Har skuldförhållandet uteslutande eller så gott som uteslutande uppkommit i syfte att uppnå en väsentlig skatteförmån?
från förarbetena till 2013 års ränteavdragsbegränsningsregler ( prop. 2017/18:245 s. 186 och s. 365 ). Förarbetena hänvisar särskilt till vad som framgår i prop. 2012/13:1 på s. 252–254 samt s. 333 och 334 . Där framgår det bl.a. att hela skuldförhållandet ska
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Avgränsning av inkomstslaget näringsverksamhet / Skatteregler för enskild näringsverksamhet / Tillgångar och skulder i enskild näringsverksamhet
-6591-16 och KRNS 2017-05-10, mål nr 6596-6601-16, KRNS 2018-03-05, mål nr 4885-4887-17, KRNS 2018- 04-03, mål nr 333-336-17, 337-340-17, 341-344-17, 345-348-17, KRNS 2018-10-17, mål nr 7115-17, KRNG 2018-10-29, mål nr 1917-1920-18 och KRNG 2018-12-07
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Avgränsning av inkomstslaget näringsverksamhet / Inkomst av näringsverksamhet för juridiska personer
- 04-03, mål nr 333-336-17, 337-340-17, 341-344-17, 345-348-17 (fysisk person), KRNS 2018-04-16, mål nr 5495-17, KRNS 2018-10-17, mål nr 7115-17 (fysisk person), KRNG 2018-10-29, mål nr 1917-1920-18 (fysisk person), KRNG 2018-12-07, mål nr 1146–1148-18
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Avräkningsbar utländsk skatt när Sverige bara beskattar en del av inkomsterna från en utländsk stat
proportioneras utifrån det avdrag som varje inkomst högst kan generera, d.v.s. 80 000 för inkomst A och 70 000 för inkomst B. Avdrag hänförligt till inkomst A: 42 667 (80 000/150 000 x 80 000) Avdrag hänförligt till inkomst B: 37 333 (70 000/150 000 x 80 000
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Pensionssparavdrag vid obegränsad skattskyldighet under del av beskattningsåret
månader ska avdraget proportioneras till 243 333 kr (292 000 kr/12 månader x 10 månader). Fråga 2 Frågan är, för det fall utflyttningen skett från Sverige till en annan stat inom EES, om EG-rätten kan medföra en annorlunda bedömning än ovan.I
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor om redovisning och beskattning av dricks – särskilt vid betalning med kontokort
bestämmelsen om skatteavdrag för dricks inte över till SFL. I prop. 2010/11:165 del 1 s. 332-333 uttalade regeringen följande i frågan. ”Bestämmelsen om skatteavdrag för drickspengar har sitt ursprung i en tid då rätten att uppbära dricks direkt