Filtrera på område
Sökresultat: "������������������KA���:131������������������������,������������,������24������,������������������,������������������" | Skattebetalning & borgenärsarbete | 2019 | 60 träffar
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Likvidation och upplösning / Aktiebolag
delges bolaget. Genom kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar ska Bolagsverket även förelägga den aktieägare eller borgenär som vill yttra sig i ärendet att göra detta inom viss tid ( 25 kap. 24 § ABL ). Om grunden för likvidation har upphört
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Konkurs - rättegångskostnader efter upphävd konkurs
Svea hovrätts beslut 2006-10-24 i mål Ö 8737-05 SAKEN I ett konkursansökningsmål betalade gäldenärsbolaget två dagar före konkursförhandlingen r den av staten vid tingsrätten åberopade konkursfordran sånär som ett mindre belopp. Bolaget uteblev
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Upphävt konkursbeslut
Hovrättens för Övre Norrland beslut 2010-05-24 i mål Ö 427-10 SAKEN Ett bolag som bedrev elitidrott (ishockey) hade efter egen ansökan försatts i konkurs. Efter konkursbeslutet ställde bl.a. bolagets supporters upp för att få konkursen upphävd
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Offentligt ackord fastställt trots brottsmisstanke
. Inte heller fanns det skäl att göra undantag från en likabehandling av borgenärerna. Då borgenärerna i en tidigare förhandling, den 3 augusti 2009, röstat för ackordsförslaget med 69,9 procent av fordringsbeloppet beslöt tingsrätten den 24 augusti 2009
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Att makes eller sambos framtida inkomst är oklar innebär inte att det är oskäligt att bevilja gäldenär skuldsanering
kan en borgenär ansöka om omprövning (24 § första stycket 5 skuldsaneringslagen). Av förarbetena framgår att det ska vara fråga om betydande och oförutsedda inkomstökningar. Om en framtida inkomstförändring redan har kunnat vägas in i skuldsaneringsbeslutet ska
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Ett aktiebolag som upplösts efter konkurs har ansetts ha partshabilitet då det legat i statens intresse att få skattefrågan överprövad p.g.a. pågående mål om företrädaransvar
2012-10-24, mål nr 1731—1736-11). Det överensstämmer med att företrädaren får överklaga skattebeslut som omfattas av ansökan om företrädaransvar (67 kap. 4 § SFL). Skatteverket har bedömt att verket inte kan fatta ett beslut om skatt att betala
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Värdering av bostadsförmån vid varierande lägenhetsstorlek
i ett dokument som bl.a. ligger till grund för de schablonvärden som används i Skatteverkets föreskrifter för värdering av bostadsförmån vid beräkning av skatteavdrag, arbetsgivaravgifter och fullgörande av kontrolluppgiftsskyldighet (SKVFS 2006:24). Av SCB:s
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Företagsrekonstruktion - är en fordran gammal eller ny när den uppkommit samma dag som ansökan om
är dagen som sådan (dvs. kl. 24 dagen före ansökningen) framgår inte. I 1970 års ackordslag (1970:847), som föregick FrekL, var den relevanta tidpunkten beslutet om förhandling om offentligt ackord. I det betänkande som låg till grund för FrekL valdes
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Betalningsansvar för begränsat ansvarig kommanditdelägare när den ende komplementären i kommanditbolaget utträtt
han inte samtycke av övriga bolagsmän gäller alltjämt att han kvarstår som bolagsman. I stället måste han då, med stöd av 2 kap. 24 eller 25 § HBL, begära att bolaget ska likvideras. Bolagsverket förutsätter vid sin handläggning av en utträdesanmälan att godkännande
Saknas: KA
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Förmån av grupplivförsäkring som är väsentligt förmånligare än vad som gäller för statligt anställda m.m.
som var väsentligt större än vad som gäller för statligt anställda (24 prisbasbelopp jämfört med ett grundbelopp om 6 prisbasbelopp som gäller för statligt anställda). Därmed ansågs en skattepliktig förmån ha uppkommit. Var den nedre gränsen går har dock varit oklart
Saknas: KA