Filtrera på område
Sökresultat: "god man" | Skattebetalning & borgenärsarbete | 2017 | 36 träffar
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / På vilka ersättningar ska skatteavdrag inte göras? / Ersättningar under 10 000 kr från privatpersoner
på ersättningen att det inte är fråga om sådan ersättning som betalas ut till god man eller förvaltare för utfört arbete som regleras i 12 kap. 16 § föräldrabalken. Om ersättningen under kalenderåret överstiger 10 000 kr ska skatteavdrag göras så snart utbetalaren
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Skuldsanering en andra gång
. ansökte 2005 om skuldsanering med hjälp av en god man. Ansökan bifölls och skuldsaneringen skulle pågå till december 2010. I juli 2007 upphävde tingsrätten förordnandet om god man på ansökan av överförmyndaren. A.B. hade tillstyrkt ansökan. A.B:s psykiska
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursansökningsförfarandet / Obestånd – en förutsättning för konkurs / Kronofogdens utredningsrapport – en presumtion om obestånd
en utredningsrapport. Man bör i detta sammanhang skilja på två situationer. Om Kronofogden har beslutat att avstå från utmätning på grund av att försäljning av egendomen inte skulle ge något överskott så får gäldenären anses vara på obestånd. Om Kronofogden däremot
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Återvinning i konkurs och ställande av säkerhet / Vad händer vid en återvinning?
eller säkerhet av tredje man En borgenär som har en växel eller en check påskriven av flera personer förutom gäldenären skulle i vissa fall kunna komma i en ofördelaktig ställning genom en betalning som kan återvinnas. Detsamma gäller en borgenär
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Konkursbevakningen / Förvaltning och tillsyn / Tillsyn över konkursförvaltningen
halvårsberättelser. Förvaltarnas organisation ska vara så flexibel att man kan anpassa arbetsinsatserna efter behoven. Det är således inte godtagbart att förvaltaren åberopar hög arbetsbelastning som skäl för att förvaltningen inte slutförs. Förvaltarens åtgärder ska
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Ackord, företagsrekonstruktion och lönegaranti / Underhandsackord / Skatteverkets beslut om underhandsackord
ackordslikvid än den erbjudna. Om Skatteverket eller företaget bedömer att den framtida lönsamheten är god, är det rimligt att företaget betalar en större ackordslikvid till borgenärskollektivet. Nyttan av en ackordsuppgörelse bör vara rimligt fördelad
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Räntor och dröjsmålsavgifter / Befrielse från kostnadsränta i skattekontot
om befrielse från kostnadsränta ( 65 kap. 15 § SFL ). Räntebefrielse behöver man inte ansöka om, även om det inte finns något hinder mot det, utan Skatteverket har en skyldighet att ex officio besluta om räntebefrielse om det finns skäl till det. Rent praktiskt
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Företrädaransvar / Befrielse från betalningsskyldighet
var styrelseledamot, men hade haft väldigt lite med företagets skötsel att göra. Det var istället hennes man som helt hade hand om skötseln och ansvaret för bl.a. betalning av skatter. HD ansåg därför att hustrun inte kunde ses som i första hand ansvarig
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Skatteavdrag och egeninbetalning / Ersättning för arbete / Hur beräknas skatteavdraget? / Skatteavdrag från ersättning för arbete till en fysisk person
anses som lön. Detta gäller i synnerhet om det är fråga om kontinuerliga uttag. Enligt kontantprincipen är då arbetsgivaren skyldig att göra skatteavdrag när uttaget görs. Mer om vilka faktorer man ska beakta när man prövar om uttagen utgör lån eller lön
/ Vägledning / 2017 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Konkurs och annan avveckling / Internationell insolvensrätt / EU:s insolvensförordning
”) ( artikel 3.1 insolvensförordningen ). I förordningens ingress anges att COMI bör motsvara platsen där gäldenären vanligtvis förvaltar sina intressen och därför är fastställbar för tredje man ( skäl 13 insolvensförordningens ingress ). Man brukar beteckna