Filtrera på område
Filtrera på kategori
Sökresultat: "reklamgåvor" | 2018 | 8 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Avdrag för utgifter för reklamgåvor
för att avdrag kan ges för representations- och reklamgåvor kan hämtas från såväl förarbeten (prop. 1963:96 s. 23) som rättspraxis. Utgifter för reklamgåvor får anses utgöra sådana kostnader för marknadsföring som är avdragsgilla enligt huvudregeln i 16 kap. 1
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Avdragsram för representation och reklamgåva
anges att avdragsramen bör tillämpas vid varje representationstillfälle för sig. I ovanstående allmänna råd punkt 5.1 och punkt 5.2 behandlas reklamgåvor respektive representationsgåvor. För reklamgåva anges ingen avdragsram, endast att gåvan ska
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Vad ska dras av som utgift? / Övriga kostnader / Representation
300 kr alternativt 300 kr plus mervärdesskatt. Avdrag medges inte för representationsgåvor i samband med helger eller personliga högtidsdagar. Reklamgåvor Avdrag för reklamgåvor medges enligt huvudregeln om avdrag för kostnader i 16 kap. 1 § IL
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Crowdfunding (gräsrotsfinansiering), mervärdesskatt
Detta ställningstagande ska inte längre tillämpas. Det ersätts av Skatteverkets ställningstagande daterat 2023-06-01 med dnr: 8-2338968 . 1 Sammanfattning Skatteverket anser att när den som finansierar ett projekt får en villkorad motprestation i form...
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Riktlinjer, avdragsrätt för sponsring
. Om ersättningen är avdragsgill som indirekt omkostnad utgör inte någon del av sponsringsbidraget gåva. Avdrag medges därför för hela bidraget. Se avsnitt 3.3.2. Undantag från avdragsförbudet mot gåvor gäller för reklamgåvor av mindre värde
/ Regler och ställningstaganden / Allmänna råd / Skatteverkets allmänna råd om avdrag för representation m.m. vid tillämpningen av 16 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229) att tillämpas fr.o.m. beskattningsåret 2018
och enklare förtäring med högst 60 kr/60 kr plus mervärdesskatt per person. 5 Representation i form av gåvor 5.1 Reklamgåvor Allmänna råd: Med reklamgåvor, för vilka utgiften kan vara avdragsgill, avses artiklar som antingen har direkt anknytning till givarens
/ Regler och ställningstaganden / Allmänna råd / Skatteverkets allmänna råd om avdrag för utgifter för representation m.m. att tillämpas fr.o.m. beskattningsåret 2004 och fr.o.m. 2005 års taxering
i form av gåvor 5.1 Reklamgåvor Allmänna råd: Med reklamgåvor, för vilka utgiften kan vara avdragsgill, avses artiklar av förhållandevis obetydligt värde, som antingen har direkt anknytning till givarens sortiment eller tillverkning eller utgörs
/ Regler och ställningstaganden / Meddelanden / Skatteverkets information om avdrag för utgifter för representation m.m. att tillämpas fr.o.m. beskattningsåret 2004 och fr.o.m. 2005 års taxering
i form av gåvor 7.1 Reklamgåvor I Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2004:5) anges följande beträffande reklamgåvor. ” Med reklamgåvor, för vilka utgiften kan vara avdragsgill, avses artiklar av förhållandevis obetydligt värde, som antingen har direkt