Filtrera på område
Filtrera på kategori
Sökresultat: "reklamgåvor" | 2024 | 6 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / Avdrag för utgifter för reklamgåvor
för att avdrag kan ges för representations- och reklamgåvor kan hämtas från såväl förarbeten (prop. 1963:96 s. 23) som rättspraxis. Utgifter för reklamgåvor får anses utgöra sådana kostnader för marknadsföring som är avdragsgilla enligt huvudregeln i 16 kap. 1
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Avdragsram för representation och reklamgåva
anges att avdragsramen bör tillämpas vid varje representationstillfälle för sig. I ovanstående allmänna råd punkt 5.1 och punkt 5.2 behandlas reklamgåvor respektive representationsgåvor. För reklamgåva anges ingen avdragsram, endast att gåvan ska
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Vad ska dras av som utgift? / Övriga kostnader / Representation
. Reklamgåvor Avdrag för reklamgåvor medges enligt huvudregeln om avdrag för kostnader i 16 kap. 1 § IL. Bestämmelsen saknar avdragsbegränsning vilket innebär att avdragsramen måste bedömas beloppsmässigt i varje enskilt fall. I praxis har avdraget
/ Vägledning / 2024 / Mervärdesskatt / Mervärdesskattens tillämpningsområde / Beskattningsbara transaktioner / Leverans av varor / Uttag av varor
Det är ett uttag av varor om en beskattningsbar person utan ersättning exempelvis tar ut en vara ur sin rörelse eller för över en vara från en verksamhetsgren där transaktionerna medför avdragsrätt till en verksamhetsgren där transaktionerna inte alls...
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Riktlinjer, avdragsrätt för sponsring
. Om ersättningen är avdragsgill som indirekt omkostnad utgör inte någon del av sponsringsbidraget gåva. Avdrag medges därför för hela bidraget. Se avsnitt 3.3.2. Undantag från avdragsförbudet mot gåvor gäller för reklamgåvor av mindre värde
/ Regler och ställningstaganden / Allmänna råd / Skatteverkets allmänna råd om avdrag för representation m.m. vid tillämpningen av 16 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229) att tillämpas fr.o.m. beskattningsåret 2018
och enklare förtäring med högst 60 kr/60 kr plus mervärdesskatt per person. 5 Representation i form av gåvor 5.1 Reklamgåvor Allmänna råd: Med reklamgåvor, för vilka utgiften kan vara avdragsgill, avses artiklar som antingen har direkt anknytning till givarens