Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar åtgärderna" | 2016 | 1155 träffar
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
möjlighet att få partsställning genom att intervenera med stöd av 14 kap. 9 § RB . Kronofogden kan således inte i sin egenskap av verkställande myndighet klaga över domstolsbeslut genom vilken en åtgärd har upphävts eller ändrats. Det är Skatteverket
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ytterligare frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
, men även i skattebetalningslagen (1997:438), SBL och bokföringslagen (1999:1078), BFL. I skrivelsen från 2004-01-28 har redogörelse lämnats för sex olika frågeställningar. Nedan lämnas ytterligare redogörelse på olika frågor, vilka redovisas under olika
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 3 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
redogörelse på olika uppkomna frågor. Fråga 1 Enligt 11 kap. 10 § ML ska en kreditnota innehålla uppgift om ändringen, en otvetydig hänvisning till den ursprungliga fakturan, om eventuell omvänd skattskyldighet, mervärdesskatten enligt fakturan samt
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Sammanställning nr 6 med frågor och svar i anledning av reglerna om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
Nytt 2017-06-14: Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Frågor och svar (A) – allmänna förutsättningar för omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn, dnr. 131 101175-17/111 , ställningstagandet
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr 3 med frågor och svar i anledning av nya regler om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
Nytt 2017-06-14: Detta ställningstagande upphör att gälla och ersätts av ställningstagandet Frågor och svar (A) – allmänna förutsättningar för omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn, dnr. 131 101175-17/111 , ställningstagandet
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
riktas till vilket lagrum som åberopas uttrycket föreläggande tydliga besked om vad den som föreläggs ska göra upplysning om vid vilken tidpunkt eller inom vilken tidsfrist som en åtgärd ska vidtas (normalt minst 5 dagar) upplysning om möjligheten
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
. Vitesföreläggandet ska innehålla namnet på den som vitesföreläggandet riktas till vilket lagrum som åberopas uttrycket föreläggande tydliga besked om vad den som föreläggs ska göra upplysning om vid vilken tidpunkt eller inom vilken tidsfrist som en åtgärd ska vidtas
/ Vägledning / 2016 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När får ett skattetillägg inte tas ut? / Vid rättelse på eget initiativ
om tidsvinst vid arbetsresor Skatteverket ställer en fråga om tidsvinst vid avdrag för arbetsresor. I sitt svar på frågan redogör den uppgiftsskyldige för tidsvinsten, men rättar dessutom antalet resdagar till ett lägre antal. En sådan rättelse ska
/ Vägledning / 2016 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningsansvar för annans skatter och avgifter / Familjerättslig lagstiftning
). Det finns dock inget krav på registrering, men en registrering gör att återvinningsfristen enligt 4 kap. 7 § KonkL börjar löpa. Makarna får inte skada borgenärers intressen Makarna har vid bodelningen möjlighet att avtala om alla frågor som rör fördelningen
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
i frågor som gäller mervärdesskatt (6 kap. 2 § första stycket SFL). Ombudet är alltså den som enligt 26 kap. 2 § SFL ska lämna mervärdesskattedeklarationer för den utländska beskattningsbara personens räkning. Ombudet är inte skattskyldigt