Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar åtgärderna" | 2024 | 1478 träffar
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
att få partsställning genom att intervenera med stöd av 14 kap. 9 § RB . Kronofogden kan inte överklaga ett domstolsbeslut genom vilket en åtgärd som myndigheten har vidtagit har upphävts eller ändrats. Det är Skatteverket som genom sin partsroll
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Frågor och svar (A) - allmänna förutsättningar för omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn
i kraft den 1 januari 2017 sett över tidigare ställningstaganden med frågor och svar om reglerna om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt inom byggsektorn. De svar som Skatteverket tidigare lämnat på frågor om omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ytterligare frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
, men även i skattebetalningslagen (1997:438), SBL och bokföringslagen (1999:1078), BFL. I skrivelsen från 2004-01-28 har redogörelse lämnats för sex olika frågeställningar. Nedan lämnas ytterligare redogörelse på olika frågor, vilka redovisas under olika
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skrivelse nr. 3 beträffande frågor och svar på grund av nya faktureringsregler när det gäller mervärdesskatt m.m.
redogörelse på olika uppkomna frågor. Fråga 1 Enligt 11 kap. 10 § ML ska en kreditnota innehålla uppgift om ändringen, en otvetydig hänvisning till den ursprungliga fakturan, om eventuell omvänd skattskyldighet, mervärdesskatten enligt fakturan samt
/ Regler och ställningstaganden / Rättsfallskommentarer / HFD 2022 not. 22 – Fråga om beskattningskonsekvenserna för inkomster i en kontraktsrättslig alternativ investeringsfond.
som vid förvaltningen handlar i eget namn. Andelsägarna ger fondförvaltaren fullmakt att företräda dem i alla frågor som rör fonden och vidta alla åtgärder för fondens räkning. Förvaltaren får använda tillgångarna i fonden för att fullgöra förpliktelser som ingåtts
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
) OECD publicerar frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ” Guidance on the Implementation of Country-by-Country Reporting ” (Guidance). Dokumentet uppdateras löpande med nya frågor och svar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
som har varit avgörande för beslutet tydliga besked om vad den som föreläggs ska göra upplysning om inom vilken tidsfrist som en åtgärd ska vidtas vitesbeloppet upplysning om möjligheten att begära omprövning (tvåmånadersfrist - beslut om tvångsåtgärder) upplysning
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förhandsbesked i skattefrågor
? Förhandsbesked ska normalt gälla rättsfrågor där lagstiftning och praxis inte ger ett klart svar på vad som gäller. Ett förhandsbesked får inte gälla värderingsfrågor eller bevisfrågor. Förhandsbesked om inkomstskatt ska gälla frågor som har betydelse
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Arbete med borgenärsutredning / Grundläggande förutsättningar för utredning
för att klarlägga förutsättningarna för att Skatteverket ska kunna vidta en viss borgenärsåtgärd. En borgenärsutredning kan också göras på grund av en redan påbörjad åtgärd. Med borgenärsutredning menas alltså både sådana utredningar som avses i 2 § BorgL och andra
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
av att ärendet avslutas inom rimlig tid. Skatteverket ska noga pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet ( prop. 2016/17