Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar bör fråga" | 2016 | 9 träffar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
i modellavtalet och i synnerhet när båda avtalsslutande parter är OECD-medlemmar. Vad som nu sagts bör på motsvarande sätt gälla FN:s modellavtal. Förarbetena till den svenska lagen om skatteavtalet i fråga (RÅ 1997 ref. 35, RÅ 1998 ref. 49, RÅ 2002 ref. 89, RÅ
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Modellavtalets uppbyggnad
av eller tillägg till kommentarerna bör i regel anses tillämpliga när man tolkar och tillämpar avtal som har ingåtts innan dessa justeringar och tillägg blivit antagna, eftersom de avspeglar en samstämmighet mellan OECD:s medlemsländer i fråga om den rätta
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 3 Allmänna definitioner
Punkt 1 I punkt 1 a) definieras avtalets geografiska tillämpningsområde. Bestämmelsen saknar motsvarighet i OECD:s modellavtal. Åland omfattas numera även i fråga om den finska kommunalskatten ( 1 § lagen [1996:1512] om dubbelbeskattningsavtal
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
om staten i fråga anser att den i den andra staten gjorda justeringen är berättigad både i princip som i fråga om beloppet ( OECD:s kommentarer punkt 6 ). Av punkt 2 i artikeln framgår att vid behov ska staternas behöriga myndigheter överlägga med varandra
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
i den egna staten. Bestämmelserna i punkt 1 gäller oavsett om personen i fråga har hemvist i en avtalsslutande stat eller inte och således oberoende av om avtalet (enligt bestämmelsen i artikel 1 i OECD:s modellavtal) i övrigt är tillämpligt på personen
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 7 Business profits
beskattning av en icke realiserad värdestegring kan, om själva försäljningen sker först ett senare år, detta innebära en överbeskattning, OECD:s kommentarer punkterna 21 och 22 . Staterna bör då lösa problemet genom en ömsesidig överenskommelse. En lösning
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
(Inkomst av rörelse) bör således tillämpas mutatis mutandis (med vederbörliga ändringar) utan uttrycklig hänvisning till dem. Punkt 3 Skepp och luftfartyg Punkt 3 behandlar vinst som uppkommer vid avyttring av skepp eller luftfartyg i internationell trafik
Saknas: svar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 5 Permanent establishment
behöver inte vara av produktiv karaktär men det måste vara fråga om det väsentliga och kännetecknande i företagets verksamhet, företagets affärsidé och det som är betecknande för just det företaget. Det kan vara svårt att avgöra om den verksamhet
Saknas: svar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förordning (1982:986) om överenskommelse mellan Sverige och Uruguay angående ömsesidig skattebefrielse för luftfartsföretag
mellan representanter för Uruguays och Sveriges regeringar i fråga om ömsesidig skattebefrielse av luftfart i internationell trafik. Efter dessa överläggningar har följande överenskommelse träffats: 1. Sveriges regering förklarar i enlighet med landets lagar
Saknas: bör