Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut bör" | Punktskatter och trafikskatter | 2018 | 117 träffar
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Trängselskatt / Skattskyldigheten och dess inträde
§ första stycket LTS). En person anses äga en bil om denne, när skattskyldigheten inträder, står eller bör stå som ägare i vägtrafikregistret. Om en bil används med stöd av saluvagnslicens, är det den som innehar licensen när skattskyldigheten inträder
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Trängselskatt / Skatteplikt
. Anledningen är att uppgifter som finns i vägtrafikregistret ligger till grund för beslut om trängselskatt ( prop. 2003/04:145 s. 42 ). Diplomatfordon Bilar som är registrerade på ägare som är undantagna från skatteplikt i Sverige enligt IPL är undantagna
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Fordonsskatt / Skattskyldighet och rätt till återbetalning
av fordonet. Som ägare av ett fordon anses den som är eller bör vara antecknad som ägare i vägtrafikregistret ( 2 kap. 4 § VSL ). Med den som bör vara antecknad som ägare avses både en ägare till ett fordon som inte är registrerat men borde vara det och en ny
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Trängselskatt / Befrielse från skatt och tilläggsavgift samt undantag från användningsförbud
, eller att återbetala ett redan inbetalt belopp, bör användas restriktivt och främst i situationer då bilägaren har blivit betalningsskyldig utan att vara orsak till det själv och utan att kunna hindra det ( prop. 2003/04:145 s. 112 f .). Den skattskyldiga är skyldig
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Godkända aktörer / Tillfälligt registrerad varumottagare
varumottagare bör slarv med mottagningsrapporter i EMCS påverka möjligheten att på nytt bli godkänd som tillfälligt registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 177 jämförd med s. 188 ). Ansökan om godkännande som tillfälligt registrerad varumottagare
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Godkända aktörer / Tillfälligt registrerad varumottagare
om godkännande som tillfälligt registrerad varumottagare. Istället för lämplighetsprövning ska säkerhet ställas inför varje varumottagande (jfr prop. 2009/10:40 s.166 ). Det anges dock i förarbetena att för tillfälligt registrerade varumottagare bör slarv
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Kemikalieskatt på viss elektronik / Godkända aktörer / Lagerhållare
bör omfattningen av lämplighetsprövningen av den som ansöker om godkännande som lagerhållare anpassas efter vad som är relevant för en sådan aktör. Om sökanden är en juridisk person ska lämplighetskravet även omfatta den eller de fysiska personer
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Snus, tuggtobak & övrig tobak / Godkända aktörer / Lagerhållare
att vara upplagshavare än för den som avser att vara registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 164 ). På motsvarande sätt bör omfattningen av lämplighetsprövningen av den som ansöker om godkännande som lagerhållare anpassas efter vad som är relevant
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Tillfälligt registrerad varumottagare
jämförd med s. 191 ). Det anges dock i förarbetena att för tillfälligt registrerade varumottagare bör slarv med mottagningsrapporter i EMCS påverka möjligheten att på nytt bli godkänd som tillfälligt registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 177
/ Vägledning / 2018 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Lagerhållare
omfattande vid godkännande av den som avser att vara upplagshavare än för den som avser att vara registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 164 ). På motsvarande sätt bör omfattningen av lämplighetsprövningen av den som ansöker om godkännande