Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut bör" | Punktskatter och trafikskatter | 2023 | 160 träffar
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Trängselskatt / Skattskyldigheten och dess inträde
för trängselskatt ( 8 § första stycket LTS ). En person anses äga en bil om denne, när skattskyldigheten inträder, står eller bör stå som ägare i vägtrafikregistret. Om en bil används med stöd av saluvagnslicens, är det den som innehar licensen när skattskyldigheten
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Trängselskatt / Skatteplikt
i vägtrafikregistret ligger till grund för beslut om trängselskatt ( prop. 2003/04:145 s. 42 ). Diplomatfordon Bilar som är registrerade på ägare som är undantagna från skatteplikt i Sverige enligt IPL är undantagna från skatteplikt för trängselskatt ( 5 § 1 LTS
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Fordonsskatt / Skattskyldighet och rätt till återbetalning
den som är eller bör vara antecknad som ägare i vägtrafikregistret ( 2 kap. 4 § VSL ). Med den som bör vara antecknad som ägare avses både en ägare till ett fordon som inte är registrerat men borde vara det och en ny ägare som ännu inte hunnit bli antecknad
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Frivilligt skattskyldig
, innebär bestämmelsen i tredje stycket att den faktiska förbrukaren fortsatt anses vara förbrukare. Vid prövningen av ansökan om godkännande som frivilligt skattskyldig enligt 6 § första stycket 1, där prövningen sker utifrån beräknad förbrukning, bör ändå
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Trängselskatt / Befrielse från skatt och tilläggsavgift samt undantag från användningsförbud
upp frågan utan en sådan begäran, om det finns skäl till det ( prop. 2003/04:145 s. 64 ). Möjligheten att befria från skatt eller avgift, eller att återbetala ett redan inbetalt belopp, bör användas restriktivt och främst i situationer då bilägaren
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Snus, tuggtobak & övrig tobak / Godkända aktörer / Registrerad distansförsäljare av tuggtobak och övrig tobak
förhållanden och omständigheterna i övrigt ( 10 kap. 7 § första stycket LTS ). Av prop. 2020/21:112 s. 52 (jämförd med prop. 2021/22:61 s. 396 ) framgår att för godkännande bör gälla motsvarande lämplighetskrav som för övriga godkännanden enligt LTS
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Kemikalieskatt på viss elektronik / Godkända aktörer / Registrerad mottagare
kan behöva vara mer omfattande vid godkännande av den som avser att vara upplagshavare än för den som avser att vara registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 164 ). På motsvarande sätt bör omfattningen av lämplighetsprövningen av den som ansöker
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Godkända aktörer / Tillfälligt registrerad varumottagare
registrerade varumottagare bör slarv med mottagningsrapporter i EMCS påverka möjligheten att på nytt bli godkänd som tillfälligt registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 177 jämförd med prop. 2021/22:61 s. 352 ). Ansökan om godkännande som tillfälligt
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Tillfälligt registrerad varumottagare
med prop. 2021/22:61 s. 352 och s. 458 ). Det anges dock i förarbetena att för tillfälligt registrerade varumottagare bör slarv med mottagningsrapporter i EMCS påverka möjligheten att på nytt bli godkänd som tillfälligt registrerad varumottagare (jfr prop
/ Vägledning / 2023 / Punktskatter & trafikskatter / Alkoholskatt / Godkända aktörer / Tillfälligt registrerad varumottagare
registrerade varumottagare bör slarv med mottagningsrapporter i EMCS påverka möjligheten att på nytt bli godkänd som tillfälligt registrerad varumottagare (jfr prop. 2009/10:40 s. 177 och s. 188 jämförd med prop. 2021/22:61 s. 352 och s. 421 ). Ansökan