Filtrera på område
Sökresultat: "Resor bör" | 2016 | 13 träffar
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 32 Termination
under minst fem år. Det bör dock framhållas att denna tidsperiod inte är absolut i den meningen att avtalet inte under några förhållanden kan ändras eller sägas upp under femårsperioden. Självfallet kan avtalet under femårsperioden såväl ändras som sägas
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 3 General definitions
Innehåller ett antal definitioner som används vid tolkningen. Definitionerna i artikel 3 behandlar uttryck som allmänt förekommer i flera av artiklarna. Vissa uttryck definieras i stället direkt i artiklarna: ”hemvist” i artikel 4 , ”fast driftställe”...
Saknas: bör
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 5 Fast driftställe
. Byggnads-, anläggnings-, installations- eller monteringsprojekt bör anses som ett enda projekt även om det grundar sig på flera avtal, förutsatt att verksamheten kommersiellt och geografiskt utgör ett sammanhängande helt (prop. 1986/87:94 s. 33). Enligt
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Modellavtalets uppbyggnad
av eller tillägg till kommentarerna bör i regel anses tillämpliga när man tolkar och tillämpar avtal som har ingåtts innan dessa justeringar och tillägg blivit antagna, eftersom de avspeglar en samstämmighet mellan OECD:s medlemsländer i fråga om den rätta
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 3 Allmänna definitioner
delegerats till Skatteverket. Om ett ärende som ska handläggas av behörig myndighet är av särskild betydelse eller annars av sådan beskaffenhet att det bör avgöras av regeringen ska dock Skatteverket med eget yttrande överlämna ärendet till regeringen
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
man brukar tala om ett tolkningsproblem. För att lösa sådana behövs tolkningsprinciper. För att undvika att olika stater tolkar skatteavtal på olika sätt, vilket kan leda till oönskad dubbelbeskattning eller skattefrihet, bör tolkningsprinciperna
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 7 Business profits
beskattning av en icke realiserad värdestegring kan, om själva försäljningen sker först ett senare år, detta innebära en överbeskattning, OECD:s kommentarer punkterna 21 och 22 . Staterna bör då lösa problemet genom en ömsesidig överenskommelse. En lösning
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
Inkomst av enskild tjänst som uppbärs av en person med hemvist i en avtalsslutande stat får enligt huvudregeln i punkt 1 också beskattas i den avtalsslutande stat i vilken arbetet utförts. Ett undantag görs dock för den skull den s.k. montörregeln i...
Saknas: bör
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
”Thin capitalisation”, att artikel 9 inte hindrar att ett land tillämpar interna regler om underkapitalisering. Om sådana regler används bör det ske på ett sådant sätt att den skattepliktiga vinsten i ett inhemskt företag inte höjs mer än den vinst
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 5 Permanent establishment
bedriva verksamhet från den stadigvarande platsen. Tid för att ställa i ordning platsen bör dock inte medräknas om iordningställandet väsentligt skiljer sig från den verksamhet som kommer att bedrivas. T.ex. ska tid under vilken lokal anskaffas
Saknas: Resor