Filtrera på område
Sökresultat: "Resor bör" | 2024 | 17 träffar
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
av ersättning för arbete vid byte av arbetsland och/eller bosättningsland . Lön under en arbetsbefriad uppsägningstid Utgångspunkten är att lön under en arbetsbefriad uppsägningstid bör anses intjänad i den stat där det är rimligt att anta att den anställda
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 3 Allmänna definitioner
betydelse eller annars av sådan beskaffenhet att det bör avgöras av regeringen ska Skatteverket med eget yttrande överlämna ärendet till regeringen ( förordningen 1998:1314 om tillämpning av dubbelbeskattningsavtalet mellan de nordiska länderna ). Punkt 2
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 3 General definitions
Definitionerna i artikel 3 behandlar uttryck som förekommer i flera artiklar. För uttryck som inte särskilt definieras i avtalet finns en tolkningsregel i punkt 2. Vissa uttryck definieras i andra artiklar, till exempel ”hemvist” i artikel 4 , ”fast...
Saknas: bör
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Särskilt om vissa skatteavtal
. Om det inte är fråga om internationell trafik, enligt definitionen i artikel III punkt 1 g , under vissa resor ska artikel XV punkt 1 eller 2 tillämpas på lön som avser dessa resor. Uttrycket ”där företaget har sin verkliga ledning” syftar på det företag som bedriver
Saknas: bör
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 5 Fast driftställe
artikel 5 punkt 3 i OECD:s modellavtal . Ordet ”projekt” är avsett att markera att ett fast driftställe kan föreligga även om en verksamhet bedrivs på flera platser. Byggnads-, anläggnings-, installations- eller monteringsprojekt bör anses som ett enda
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Öresundsavtalet (2003 års avtal mellan Sverige och Danmark)
över Öresundsbron Artikel 3 i Öresundsavtalet behandlar rätten till avdrag för resor över Öresundsbron. Rätten till avdrag gäller bara vid beskattning enligt IL (artikel 5 punkt 3). Det finns en rätt till avdrag för utgifter för arbetsresor över Öresundsbron
Saknas: bör
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
sådana behövs tolkningsprinciper. För att undvika att olika stater tolkar skatteavtal på olika sätt, vilket kan leda till oönskad dubbelbeskattning eller skattefrihet, bör tolkningsprinciperna vara internationellt accepterade. Vissa principer för tolkning
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 5 Permanent establishment
av Rättslig vägledning. Vissa ändringar har gjorts i kommentarerna vid 2017 års uppdatering av modellavtalet, i avsikt att förtydliga artikel 5. De nya förtydligande kommentarer som gjorts för de delar av artikel 5 som inte ändrats vid uppdateringen bör
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
inte hindrar att ett land tillämpar interna regler om underkapitalisering. Om sådana regler används bör det ske på ett sådant sätt att den skattepliktiga vinsten i ett inhemskt företag inte höjs mer än den vinst som beräknas enligt armlängdsprincipen ( OECD:s
Saknas: Resor
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
och en efterföljande fusion. Frågan var om diskrimineringsartikeln i skatteavtalet kunde föranleda en tillämpning av koncernundantaget. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att en jämförelse bör göras med beskattningen i ett tänkt fall (ett referensfall) där M BV
Saknas: Resor