Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet bör fyra två" | Vägledning | 2019 | 225 träffar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
att avgöra till vilket av två beskattningsår en oredovisad inkomst är hänförlig. Om ett betalningssäkringsbeslut har avsett år 1 och det senare visar sig att inkomsten i stället avser år 2, bör ersättning kunna vägras. Detsamma kan gälla om två makar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Omprövning av det överklagade beslutet
). Delvis bifall och avslag Även om Skatteverket bifaller i vissa frågor men inte i alla där den enskilda yrkat ändring i sitt överklagande, eller om Skatteverket inte ändrar det överklagade beslutet alls, ska ett obligatoriskt omprövningsbeslut fattas
Saknas: svar två
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
av beslutet ( NJA 1987 s. 457 och 1999 s. 622 ). Se vidare Gregow 2012, Utsökningsrätt, s. 408 ff . och Kronofogdens handbok Utmätning, avsnitt 17.3.1 . Skatteverkets talerätt mot Kronofogdens beslut Skatteverket bör kunna överklaga sådana beslut
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2019 / Socialavgifter / Internationella sammanhang / EU-rätt – förordning 883/2004 / Arbete i två eller flera länder
i bosättningslandet om att hen arbetar i två eller flera länder. Den behöriga institutionen ska fastställa vilken lagstiftning personen ska tillhöra. Beslutet dokumenteras i ett A-intyg . Det innebär att de som arbetar i två eller flera medlemsstater alltid ska kunna
Saknas: frågor svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
i materialet som påverkar Skatteverkets ställningstagande i den fråga som beslutet gäller. Av förarbetena framgår att viss vägledning bör kunna hämtas från den praxis som finns när det gäller tillämpning av undantagsbestämmelsen i den tidigare
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: fyra två
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
om utredningen, t.ex. efter en fråga, bör Skatteverket ändå informera om att utredningen har lagts ned. Ett sådant meddelande hindrar inte att Skatteverket i ett senare skede fattar beslut om efterbeskattning i de frågor som utredningen omfattade. Ett beslut
Saknas: fyra svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
Om en oriktig uppgift har lämnats till ledning för ett beslut om skatt eller avgift kan Skatteverket under vissa förutsättningar, efter den ordinarie omprövningsfristen, meddela ett omprövningsbeslut som är till nackdel för den som beslutet gäller
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Jävsgrunderna i förvaltningslagen
inte exempelvis registratorn eller den som skriver ut ett beslut. Jävsgrunderna delas in i fyra grupper Jävsgrunderna delas enligt förvaltningslagen in i fyra grupper ( 16 § FL ): parts-, intresse- och närståendejäv ställföreträdar- och ombudsjäv tvåinstansjäv
Saknas: svar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
kan ligga till grund för att ändra ett beslut ( prop. 2016/17:180 s. 328 ). Det innebär att ett beslut som regel bör kunna ändras så snart det av något skäl finns anledning att dra slutsatsen att beslutet är oriktigt ( prop. 2016/17:180 s. 230
Saknas: fyra två