Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet bör fyra två" | Vägledning | 2021 | 262 träffar
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
. Det bör då finnas möjlighet för Skatteverket att inta en självständig hållning gentemot Kronofogden. Om Kronofogdens beslut kan sägas vara till nackdel för det borgenärsintresse som Skatteverket representerar bör Skatteverket också ha talerätt mot beslutet
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Kronofogdens utmätning
är betalningsskyldig får inte verkställas förrän domen eller beslutet har vunnit laga kraft ( 3 kap. 23 § UB ). Ett beslut om skuldsanering med betalningsplan utgör en verkställbar exekutionstitel när beslutet har fått laga kraft ( 44 § NSksanL och 46 § FSksanL
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Skadeståndsansvar för Skatteverket
). Ett exempel på detta är när det gäller att avgöra till vilket av två beskattningsår en oredovisad inkomst är hänförlig. Om ett betalningssäkringsbeslut har avsett år 1 och det senare visar sig att inkomsten i stället avser år 2, bör ersättning kunna vägras
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / A-skatt, F-skatt, FA-skatt & SA-skatt / F-skatt och FA-skatt / Godkännande för F-skatt eller FA-skatt / Vem kan bli godkänd för F-skatt?
fyra brister. Samtliga betalningsbrister och redovisningsbrister ska specificeras i ett beslut om avslag eller återkallelse av godkännande för F-skatt, även om beslutet ställs till någon annan än den som har skulderna, se Vilka brister ska tas
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Armlängdsprincipen
. Armlängdsprincipen i OECD:s riktlinjer (kapitel I) I det första kapitlet av OECD:s riktlinjer finns en allmän genomgång av armlängdsprincipen samt viss vägledning för hur den bör tillämpas. Alla hänvisningar på denna sida är till kapitel I om inget annat anges
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Omprövning av det överklagade beslutet
. Klaganden bör också upplysas om att den fortsatta handläggningen av överklagandet kommer att ske i förvaltningsrätten. Inte heller sådana beslut ska förses med någon överklagandehänvisning, p.g.a. att överklagandet anses omfatta det nya beslutet i enlighet
Saknas: svar två
/ Vägledning / 2021 / Socialavgifter / Internationella sammanhang / EU-rätt – förordning 883/2004 / Arbete i två eller flera länder
i bosättningslandet om att hen arbetar i två eller flera länder. Den behöriga institutionen ska fastställa vilket trygghetssystem hen ska omfattas av. Beslutet dokumenteras i ett A1-intyg . Det innebär att den som arbetar i två eller flera medlemsstater alltid ska
Saknas: frågor svar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
som påverkar Skatteverkets ställningstagande i den fråga som beslutet gäller. Av förarbetena framgår att viss vägledning bör kunna hämtas från den praxis som finns när det gäller tillämpning av undantagsbestämmelsen i den tidigare förvaltningslagens 17 § första
Saknas: fyra
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: fyra två
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
det bristfälliga beslutet bör Skatteverket ändra beslutet så att kraven på motivering uppfylls. Beslutet ska alltså inte undanröjas och ersättas med ett nytt beslut. Det skulle strida mot förbudet att fatta beslut om efterbeskattning två gånger i samma fråga i 66
Saknas: fyra svar