Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut måste" | Fastighetstaxering | Vägledning | 2020 | 14 träffar
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
utan avverkningsrestriktioner och det skogliga impedimentet inom lantbruksenheten, i proportion till storleken av dessa värden ( SKV A 2019:14 ). Observera att justeringen måste vara begränsad till den taxeringsenhet där byggnaden ingår. Vanliga justeringsanledningar
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Förfarande och sekretess
av en särskilt kvalificerad beslutsfattare (SKB) som inte tidigare har prövat frågan. Läs mer om omprövning av beslut i fastighetstaxeringsärenden . Överklagande Fastighetsägaren och det allmänna ombudet hos Skatteverket får överklaga verkets beslut
Saknas: måste
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Justering för säregna förhållanden / Tomtmark
tillsynsmyndighet med stöd av reglerna i miljöbalken fattar ett beslut som innebär att användningen av mark eller byggnad begränsas, exempelvis beslut om miljöriskområde. Miljölagstiftning om allvarligt förorenade områden (miljöriskområde) Det är vanligt
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Beskaffenhetstidpunkt och taxeringsperioder
( 1 kap. 3 § tredje stycket FTL ). När ett beslut om fastighetstaxering fattas vid en allmän eller förenklad fastighetstaxering, eller genom ny taxering vid en särskild fastighetstaxering, ska beslutet gälla från ingången av det taxeringsår
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Fastigheter och taxering
konstruktioner (prop. 1966:24 s. 59 f.). Den civilrättsliga definitionen av byggnad ligger således till grund även vid fastighetstaxeringen. En byggnad måste bestå av någon form av byggnadskonstruktion även om den inte behöver utgöras av en husbyggnad. En annan
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Småhus
reparations- och underhållskostnader. Värderingen utgår från att skadan ska repareras, om kostnaderna i förhållande till byggnadens värde är rimliga. Vid värderingen utgår man vidare från när i tiden som åtgärden måste ske. Skadorna bör också vara säregna
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Småhus
reparations- och underhållskostnader. Värderingen utgår från att skadan ska repareras, om kostnaderna i förhållande till byggnadens värde är rimliga. Vid värderingen utgår man vidare från när i tiden som åtgärden måste ske. Skadorna bör också vara säregna
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
i anslutning till kartan. Varje värdeområde för de olika byggnadstyperna och ägoslagen har sin egen riktvärdeangivelse. Riktvärdekarta I utgör Skatteverkets beslut om indelning i värdeområden, riktvärdeangivelser m.m. som ska gälla inom värdeområdet. Riktvärde
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Taxeringsvärde
Här beskivs hur ett taxeringsvärde fastställs samt vilka åtgärder som ska utföras och vilka huvudsakliga beslut som ska fattas vid taxeringen. Vidare beskrivs vilka värderingsgrunder och värderingsregler som ska tillämpas när man värderar
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2020 / Fastighetstaxering / Kraftverksbyggnad / Vattenkraftverk / Andelskraft och ersättningskraft
. 678 och prop. 1979/80:40 s. 143 ). För att ett avtal om ersättningskraft utanför LSV, miljöbalken och förordning 1998:1388 om vattenverksamhet m.m. ska beaktas vid taxeringen måste följande tre krav vara uppfyllda: Leveransskyldigheten ska vara knuten
Saknas: överklaga