Filtrera på område
Sökresultat: "överklaga beslut måste" | Fastighetstaxering | Vägledning | 2024 | 16 träffar
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
utan avverkningsrestriktioner och det skogliga impedimentet inom lantbruksenheten, i proportion till storleken av dessa värden ( SKV A 2022:18 ). Observera att justeringen måste vara begränsad till den taxeringsenhet där byggnaden ingår. Vanliga justeringsanledningar
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Förfarande och sekretess
av en särskilt kvalificerad beslutsfattare (SKB) som inte tidigare har prövat frågan. Läs mer om omprövning av beslut i fastighetstaxeringsärenden . Överklagande Fastighetsägaren och det allmänna ombudet hos Skatteverket får överklaga verkets beslut
Saknas: måste
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Förberedelsearbetet inför taxeringen / Riktvärdekartor och dokumentation
Riktvärdekartan är slutprodukten av förberedelsearbetet. En riktvärdekarta ger information om vilka förutsättningar som gäller inom ett värdeområde. Det finns olika riktvärdekartor beroende på vilken fastighetstyp som ska taxeras. Beslut
Saknas: måste
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Justering för säregna förhållanden / Tomtmark
tillsynsmyndighet med stöd av reglerna i miljöbalken fattar ett beslut som innebär att användningen av mark eller byggnad begränsas, exempelvis beslut om miljöriskområde. Miljölagstiftning om allvarligt förorenade områden (miljöriskområde) Det är vanligt
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Beskaffenhetstidpunkt och taxeringsperioder
Beslut om fastighetstaxering ska grunda sig på fastighetens användning och beskaffenhet vid taxeringsårets ingång, d.v.s. 1 januari. Vilka år en fastighet ska taxeras, dess taxeringsperiod, avgörs av vilken byggnadstyp och ägoslag som fastigheten
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Småhus
reparations- och underhållskostnader. Värderingen utgår från att skadan ska repareras, om kostnaderna i förhållande till byggnadens värde är rimliga. Vid värderingen utgår man vidare från när i tiden som åtgärden måste ske. Skadorna bör också vara säregna
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Grunder och regler för samtliga taxeringsenhetstyper / Fastigheter och taxering
konstruktioner (prop. 1966:24 s. 59 f.). Den civilrättsliga definitionen av byggnad ligger således till grund även vid fastighetstaxeringen. En byggnad måste bestå av någon form av byggnadskonstruktion även om den inte behöver utgöras av en husbyggnad. En annan
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Tomtmark
att marknadsvärdesinverkan inte är påtaglig vilket innebär att det inte är aktuellt att göra en justering för säregna förhållanden. Enskilt avlopp som inte får användas Ett beslut från en tillsynsmyndighet om att en avloppsanläggning inte längre får användas och måste
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Förberedelsearbetet inför taxeringen / Värdeområden
till om det ska skapas helt nya värdeområden eller om det räcker att utöka befintliga områden med samma karaktär. Ytterligare exempel är beslut om nya verksamhetsområden för vatten- och avloppsanläggningar samt områdesvisa restriktioner vad gäller viss typ av va
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2024 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Värderingsmodell / Riktvärdekarta, tabeller och riktvärdeangivelser
i anslutning till kartan. Varje värdeområde för de olika byggnadstyperna och ägoslagen har sin egen riktvärdeangivelse. Riktvärdekarta I utgör Skatteverkets beslut om indelning i värdeområden, riktvärdeangivelser m.m. som ska gälla inom värdeområdet. Riktvärde
Saknas: överklaga