Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar omprövningsbeslut ska" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2015 | 40 träffar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
. som ett ordinärt omprövningsbeslut. Normalt innebär det att reglerna om efterbeskattning endast blir aktuella att tillämpa under år tre till och med år sex. Undantag från denna tidsram gäller om beslutet ska meddelas med stöd av 66 kap. 22 § SFL där det finns
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
som ska ha orsakat att ett beslut har blivit felaktigt eller inte fattats inom tvåårsfristen . Ett uteblivet svar på ett föreläggande som har ställts efter tvåårsfristen kan aldrig ha orsakat att ett beslut har blivit fel eller inte fattats i rätt tid
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
inte är obegränsad Serviceskyldigheten är inte obegränsad; myndigheten avgör själv i vilken utsträckning det kan vara lämpligt att ge hjälp, i vilken form den ska svara på frågor osv. Myndigheten bör dock normalt alltid lämna någon form av svar. I den mån
Saknas: omprövningsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare / Vilka beslut ska förankras?
Här beskrivs de beslut där beslutsfattandet ska föregås av förankring hos en SKB. Enligt en särskild bestämmelse i SFL ska vissa omprövningsbeslut fattas av en SKB . Beslut som ska förankras Av Skatteverkets arbetsordning framgår att följande beslut
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Registrering / Vem ska registreras?
hos Skatteverket är nödvändigt för att verket ska kunna administrera deklarationer, inbetalningar, utbetalningar och beslut m.m. som rör skatter och avgifter. Reglerna angående vem som ska registreras finns i 7 kap. 1 § SFL och innehåller en uppräkning
Saknas: omprövningsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Sidan ska tas bort vid publicering av de nya sidorna under Fastighetstaxering
anledning så ska myndigheten ändra beslutet ( 27 § FL ). Läs mer om omprövning . Omprövning enligt FTL Skatteverket kan ompröva beslut om fastighetstaxering. Det ska ske när fastighetsägaren begär det eller om det finns skäl till det ( 20 kap. 7 § första
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare / Vad innebär förankring?
Vissa beslut som ska fattas med stöd av skatteförfarandelagen ska föregås av förankring hos en särskilt kvalificerad beslutsfattare (SKB). Detta framgår av Skatteverkets arbetsordning. För vissa omprövningsbeslut enligt skatteförfarandelagen gäller
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Särskild omprövningstid för vissa beslut
till nackdel på eget initiativ senast den 5 januari 2017, med stöd av 66 kap. 22 § SFL. Skulle samma inkomstdeklaration i stället komma in den 15 december 2020 ska omprövningsbeslut till nackdel på Skatteverkets initiativ meddelas senast den 31 december 2020
Saknas: svar
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
utan vite och bevis om att så skett. Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder att eftersom det inte finns
Saknas: omprövningsbeslut
/ Vägledning / 2015 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
att bryta mot vitesförbudet i 44 kap. 3 § SFL ( 8 kap. 2 § SFF ). Svar på föreläggande Det finns inte några särskilda bestämmelser om hur ett svar på ett föreläggande ska lämnas. Däremot får Skatteverket avgöra hur en uppgift ska lämnas . Det betyder
Saknas: omprövningsbeslut