Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar upplysning" | 2017 | 902 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
det. I den mån det är möjligt och lämpligt bör myndigheten givetvis lämna svar på de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Alla svar ska lämnas så snabbt som möjligt. Observera att skyldigheten att besvara förfrågan inte ersätter exempelvis institutet
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
på den som vitesföreläggandet riktas till vilket lagrum som åberopas uttrycket föreläggande tydliga besked om vad den som föreläggs ska göra upplysning om vid vilken tidpunkt eller inom vilken tidsfrist som en åtgärd ska vidtas vitesbeloppet upplysning om möjligheten att begära
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
riktas till vilket lagrum som åberopas uttrycket föreläggande tydliga besked om vad den som föreläggs ska göra upplysning om vid vilken tidpunkt eller inom vilken tidsfrist som en åtgärd ska vidtas (normalt minst 5 dagar) upplysning om möjligheten
/ Vägledning / 2017 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När får ett skattetillägg inte tas ut? / Vid rättelse på eget initiativ
av den uppgiftsskyldiga, är det oftast inte möjligt att betrakta en rättelse som gjord på eget initiativ. Om den upplysning Skatteverket begärt är av rutinmässig art och inte har något samband med den oriktiga uppgiften kan dock en rättelse oftast betraktas som gjord
/ Vägledning / 2017 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Informationsutbyte med andra länder inom beskattningsverksamheten
i sin verksamhet. Rättsakterna innehåller ibland olika typer av användningsbegränsningar. Det går därför inte att ge något heltäckande allmänt svar kring hur upplysningar från informationsutbyte får användas. Utgångspunkten är att en bedömning alltid måste göras
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Var finns stöd för informationsutbyte? / EU-direktivet om handräckning i skatteärenden
kan vara ett förhandsbesked i en gränsöverskridande skattefråga . Skatteverkets ställningstaganden är undantagna från utbytet. Detsamma gäller verkets skriftliga svar på anonyma frågor som inte avser en specifik skattskyldig person. Enligt den nya 7 c § avses
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Skatteverkets utredningsansvar
dokument. Även ett svar på ett s.k. övervägande, som är Skatteverkets förslag till beslut, kan oftast förbättra utredningen. I beskattningsärenden kan revision och bevissäkring tillgripas som ett yttersta utredningsmedel. Vidare kan Skatteverket
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
kan den oriktiga uppgiften lämnas under hela förfarandet, exempelvis i ett svar på en förfrågan, i ett omprövningsärende eller i samband med en revision. Att en oriktig uppgift inte bara kan lämnas i en deklaration, utan under hela förfarandet klargjordes i prop
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
). För att underlätta ett enhetligt införande av land-för-land-rapporteringen har OECD tagit fram en modellagstiftning. OECD publicerar också frågor och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org. Dessa svar är förtydliganden och syftar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
uppmärksam på att svar lämnas på heder och samvete t.ex. genom att det krävs att hen bockar i en ruta med sådan upplysning. Slutligen får kunden underteckna de lämnade uppgifterna genom att signera uppgifterna elektroniskt med sitt bank-id. Uppgifterna