Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar upplysning" | 2020 | 992 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
i vilken omfattning och på vilket sätt frågor från enskilda ska besvaras. I den mån det är möjligt och lämpligt bör Skatteverket lämna svar på frågor som rör verkets verksamhetsområde. Om Skatteverket inte kan eller bör svara på frågan ska verket meddela
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Utformning av föreläggande och hur föreläggandet följs
ska innehålla namnet på den som föreläggandet riktas till en motivering med tillämpliga lagrum uttrycket föreläggande tydliga besked om vad den som föreläggs ska göra upplysning om vid vilken tidpunkt eller inom vilken tidsfrist som en åtgärd ska
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Vitesföreläggande / Utformning av vitesföreläggande och hur föreläggandet följs
om vad den som föreläggs ska göra upplysning om vid vilken tidpunkt eller inom vilken tidsfrist som en åtgärd ska vidtas vitesbeloppet upplysning om möjligheten att begära omprövning (tvåmånadersfrist - beslut om tvångsåtgärder) upplysning om möjligheten att överklaga
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att hämta in ett yttrande genom remiss
pröva om det behövs innan verket inhämtar något yttrande genom remiss. Skatteverket får inte slentrianmässigt remittera frågor. Behovet av remiss avgörs av utredningsläget i ärendet och det måste alltid övervägas om det inte finns någon enklare
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Var finns stöd för informationsutbyte? / EU-direktivet om handräckning i skatteärenden
kan vara ett förhandsbesked i en gränsöverskridande skattefråga . Skatteverkets ställningstaganden är undantagna från utbytet. Detsamma gäller verkets skriftliga svar på anonyma frågor som inte avser en specifik skattskyldig person. Enligt den nya 7 c § avses
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Land-för-land-rapportering (CbCR/DAC 4) / Vad är land-för-land-rapportering?
och svar om land-för-land-rapporteringen på sin webbplats www.oecd.org i ett dokument som heter ”Guidance on the Implementation of Country-by-Country Reporting” (Guidance). Dokumentet uppdateras löpande med nya frågor och svar. Dessa svar är förtydliganden
/ Vägledning / 2020 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När får ett skattetillägg inte tas ut? / Vid rättelse på eget initiativ
har kommit så långt i sin kontroll att man begärt upplysningar av den uppgiftsskyldiga, är det oftast inte möjligt att betrakta en rättelse som gjord på eget initiativ. Om den upplysning Skatteverket begärt är av rutinmässig art och inte har något samband
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Serviceskyldighetens omfattning
på frågor på ett sätt som förutsätter att verket först gör en omfattande rättsutredning. Det kan då vara motiverat att hänvisa frågeställaren att kontakta någon som ger professionell juridisk rådgivning ( prop. 2016/17:180 s. 291 ). I vissa fall
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Identifiering av rapporteringspliktiga konton / Gemensamma bestämmelser vid granskning av konton
om att denna även själv ska fylla i de länder där kontohavaren har skatterättslig hemvist i. Kontohavaren görs uppmärksam på att svar lämnas på heder och samvete t.ex. genom att det krävs att hen bockar i en ruta med sådan upplysning. Slutligen får kunden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
om behovet av ett snabbt svar. Vid en svarstid på fem dagar ska Skatteverket lägga till dagar för postgång och för helger. Den enskilde bör alltså alltid få minst fem arbetsdagar på sig att svara. JO har i ett ärende rörande svarstiden för att yttra