Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet fråga måste" | 2018 | 2095 träffar
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / När ska Skatteverket senast besluta om skatten eller ansöka om företrädaransvar?
( 46 kap. 14 § SFL ) (prop. 2010/11:165 s. 433 f. ). När beslutet upphör att gälla ska vidtagna åtgärder genast återgå. Den egendom som Kronofogden kan ha säkrat måste lämnas tillbaka. En verkställd betalningssäkring riskerar därmed att spolieras
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
om beslutet är uppenbart felaktigt och felet är väsentligt. Beslutet måste också gå att ändra snabbt och enkelt, utan att det blir till nackdel för någon enskild part ( 38 § FL ). Felet ska vara uppenbart och väsentligt Ett uppenbart felaktigt beslut ska
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
om mycket angelägna åtgärder som inte får försenas av den anledningen att myndigheten först måste se till att kommunikation sker. Det ska typiskt sett vara fråga om situationer där beslutet i och för sig skulle kunna genomföras vid en senare tidpunkt
/ Vägledning / 2018 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Arbete med borgenärsutredning / Grundläggande förutsättningar för utredning
till exempel solidaransvarsbeslut mot handelsbolagsdelägare, återkallelse av godkännande för F-skatt och anstånd. Detta innebär att Skatteverket i dessa ärenden dels måste underrätta den betalningsskyldiga om det tänkta beslutet enligt 25 § FL , dels måste ge
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Skatteverkets kommunikationsskyldighet / Vad innebär kommunikation?
Skatteverket inhämta yttrande över tilltänkta nackdelsbeslut ( 40 kap. 2 § SFL ). Bestämmelsen innebär att kommunikation ska ske i fråga om Skatteverkets argumentation inför det kommande beslutet. Enkelt uttryckt ska den som ärendet gäller få tillfälle
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
samma fråga till nackdel för den som beslutet gäller (jfr. 66 kap. 28 § 1 SFL ). Den subjektiva och den objektiva bevisbördan I materiellt hänseende krävs det inte mer för ett efterbeskattningsbeslut än för ett ordinärt omprövningsbeslut. De kriterier
/ Vägledning / 2018 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När får ett skattetillägg inte tas ut? / Vid rättelse på eget initiativ
om beslutet inte betraktas som gjord på eget initiativ ( prop. 1971:10 s. 269f ). En fråga har skickats ut innan tidsfristen att deklarera har gått ut När Skatteverket har ställt en fråga om uppgifter i en deklaration kan det vara för sent att rätta en oriktig
/ Vägledning / 2018 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Beskattningsverksamheten / Sekretess till skydd för den enskilda
beslutshandlingen blir allmän när den expedieras. Det är först när ett beslut har blivit en allmän handling som det måste lämnas ut till den som begär att få ta del av det. Beslutet som sådant är offentligt Observera att det enbart är själva beslutet
/ Vägledning / 2018 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Registrera och arkivera / Registrera allmänna handlingar
om en handling omfattas av sekretess och därför måste registreras. Särskilt gäller det handlingar med uppgifter där sekretessen är beroende av om ett skaderekvisit är uppfyllt. Av förarbetena till SekrL ( prop. 1979/80:2 Del A s. 357 ) framgår