Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet fråga måste" | 2019 | 2155 träffar
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
över till domstol. Kronofogden företräder sökanden vid handläggning hos Kronofogden När Kronofogden handlägger allmänna mål är det i huvudsak också Kronofogden som företräder sökanden. Exempel på arbetsuppgifter är att: ta ställning till frågor om anstånd
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / När ska Skatteverket senast besluta om skatten eller ansöka om företrädaransvar?
( 46 kap. 14 § SFL ) (prop. 2010/11:165 s. 433 f. ). När beslutet upphör att gälla ska vidtagna åtgärder genast återgå. Den egendom som Kronofogden kan ha säkrat måste lämnas tillbaka. En verkställd betalningssäkring riskerar därmed att spolieras
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
måste se till att kommunikation sker. Det ska typiskt sett vara fråga om situationer där beslutet i och för sig skulle kunna genomföras vid en senare tidpunkt men då med påtagligt minskad eller utebliven effekt. Vissa brådskande beslut om ingripande
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
som verket har meddelat som första instans om beslutet är uppenbart felaktigt och felet är väsentligt. Beslutet måste också gå att ändra snabbt och enkelt, utan att det blir till nackdel för någon enskild part ( 38 § FL ). Felet ska vara uppenbart
/ Vägledning / 2019 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Arbete med borgenärsutredning / Grundläggande förutsättningar för utredning
till exempel solidaransvarsbeslut mot handelsbolagsdelägare, återkallelse av godkännande för F-skatt och anstånd. Det innebär att Skatteverket i dessa ärenden dels måste underrätta gäldenären om det tänkta beslutet enligt 25 § FL , dels måste ge gäldenären
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
menade i denna fråga att ”den förhärskande uppfattningen” vid deklarationstidpunkten – även hos dåvarande Riksskatteverket – var att avdraget för mervärdesskatten skulle göras i inkomstdeklarationen. Enligt HFD måste det därför antas att beslutet
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Beskattningsverksamheten / Sekretess till skydd för den enskilda
beslutshandlingen blir allmän när den expedieras. Det är först när ett beslut har blivit en allmän handling som det måste lämnas ut till den som begär att få ta del av det. Beslutet som sådant är offentligt Det är enbart själva beslutet som sådant som är offentligt
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Registrera och arkivera / Registrera allmänna handlingar
av sekretess och därför måste registreras. Särskilt gäller det handlingar med uppgifter där sekretessen är beroende av om ett skaderekvisit är uppfyllt. Av förarbetena till SekrL ( prop. 1979/80:2 Del A s. 357 ) framgår att sekretessbedömningen som måste ske
/ Vägledning / 2019 / Skattetillägg & andra sanktionsavgifter / Skattetillägg / När får ett skattetillägg inte tas ut? / Vid rättelse på eget initiativ
till den uppgiftsskyldiga, kan en rättelse som kommer in efter att den uppgiftsskyldiga fått kännedom om beslutet inte betraktas som gjord på eget initiativ ( prop. 1971:10 s. 269f ). En fråga har skickats ut innan tidsfristen att deklarera har gått ut När Skatteverket
/ Vägledning / 2019 / Mervärdesskatt / Mervärdesskatt t.o.m. 30 juni 2023 / Skattskyldighet / Skattskyldighet i särskilda fall / Enkla bolag och partrederier
att den av delägarna som dessa föreslår, representanten, ska redovisa och betala bl.a. mervärdesskatt för verksamheten och i övrigt företräda bolaget eller rederiet i frågor som rör sådan skatt ( 5 kap. 2 § SFL ). Det är därför representanten som ska registreras