Filtrera på område
Sökresultat: "frågor och svar beslutet fråga måste" | 2024 | 2529 träffar
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Processuella frågor i utmätningsmål
sökanden. Förarbetena ger exempel på sådana arbetsuppgifter: ta ställning till frågor om anstånd med löneutmätning och anstånd med försäljning av utmätt egendom begära indragning av hela egendomen efter en andelsutmätning begära att en fastighet tas
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Underrättelse om innehållet i beslut och om hur man överklagar
. Det bör göras en samlad bedömning av de omständigheter som är aktuella. En förutsättning är exempelvis att enskilda på ett enkelt och smidigt sätt kan kontakta Skatteverket för att få svar på frågor om beslutet, så att Skatteverkets serviceskyldighet
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Kommunikation
måste se till att kommunikation sker. Det ska typiskt sett vara fråga om situationer där beslutet i och för sig skulle kunna genomföras vid en senare tidpunkt men då med påtagligt minskad eller utebliven effekt. Vissa brådskande beslut om ingripande
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Betalningssäkring / När ska Skatteverket senast besluta om skatten eller ansöka om företrädaransvar?
att Skatteverket skyndsamt beslutar i det ärende som föranlett betalningssäkringen. Skatteverket måste besluta om att fastställa betalningsskyldigheten inom sex månader från beslutet om betalningssäkring. Ansöka om företrädaransvar inom sex månader
/ Vägledning / 2024 / Folkbokföring / Vårdnad / Vad är vårdnad?
kap. 13 § första stycket FB ). Utgångspunkten är att det krävs att vårdnadshavarna gemensamt fattar beslut i frågor som rör vårdnaden. Det innebär dock inte att båda vårdnadshavarna måste delta i alla beslut som rör barnet. När det gäller beslut
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
som verket har meddelat som första instans om beslutet är uppenbart felaktigt och felet är väsentligt. Beslutet måste också gå att ändra snabbt och enkelt, utan att det blir till nackdel för någon enskild part ( 38 § FL ). Felet ska vara uppenbart
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Borgenärsutredning / Arbete med borgenärsutredning / Grundläggande förutsättningar för utredning
kommunikationsskyldighet . Det gäller till exempel solidaransvarsbeslut mot handelsbolagsdelägare, återkallelse av godkännande för F-skatt och anstånd. Det innebär att Skatteverket i dessa ärenden dels måste underrätta gäldenären om det tänkta beslutet ( 40 kap. 2 § SFL
/ Vägledning / 2024 / Skattebetalning & borgenärsarbete / A-skatt, F-skatt, FA-skatt & SA-skatt / F-skatt och FA-skatt / Ansökan och beslut om F-skatt
och då ska beslutet inte ändras. Om förutsättningarna för godkännande för F-skatt har blivit uppfyllda efter återkallelsebeslutet måste en ny ansökan om godkännande lämnas in. Om Skatteverket ändrar återkallelsebeslutet ska ett nytt godkännande för F-skatt
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
har lämnats och att Skatteverket på eget initiativ får ompröva samma fråga flera gånger till nackdel för den som beslutet gäller (jfr. 66 kap. 28 § 1 SFL ). Den subjektiva och den objektiva bevisbördan I materiellt hänseende krävs det inte mer
/ Vägledning / 2024 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Registrera och arkivera / Registrera allmänna handlingar
av sekretess och därför måste registreras. Särskilt gäller det handlingar med uppgifter där sekretessen är beroende av om ett skaderekvisit är uppfyllt. Av förarbetena framgår att sekretessbedömningen som måste ske i sådana fall kan göras ganska schematisk