Filtrera på område
Sökresultat: "������������������KA���:131������������������������,������������,������24������,������������������,������������������ måste rutarbete" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2018 | 19 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
Skatteverket fattar beslut om skattereduktion för rot- och rutarbete. Beslut om utbetalning och preliminär skattereduktion Den som har haft utgifter för rot- eller rutarbeten kan få en skattereduktion . Det är Skatteverket som fattar beslut
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Slutlig skatt – beslut och besked / Skattereduktion
upp till 100 000 kr och underskott över 100 000 kr. Rot- och rutarbete Den som köper rot- eller rutarbete kan få skattereduktion ( 67 kap. 11–19 §§ IL ). Vissa villkor måste vara uppfyllda för både köparen och utföraren. Skattereduktionens storlek beror bl.a
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Slutlig skatt – beslut och besked / Överskott eller underskott av slutlig skatt
eller ska få pengar tillbaka måste Skatteverket stämma av vad som redan är betalt eller, t.ex. ifråga om debiterad preliminär skatt, vad som den enskilde redan debiterats. Nedan listas de belopp som Skatteverket ska dra ifrån den slutliga skatten ( 56 kap. 9
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation / Saklegitimation
att överklaga krävs bl.a. att klaganden är saklegitimerad, d.v.s. att saken angår personen ifråga. Klaganden måste att ha ett sådant intresse i saken att beslutet direkt påverkar klagandens rättsliga ställning, eller rör ett intresse som på något sätt
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Arbetsgivardeklaration / Vilka uppgifter ska redovisas i en arbetsgivardeklaration?
för bil, kost eller bostad arbetsställenummer enligt lagen (194:533) om arbetsställenummer m.m., om ett sådant har tilldelats det underlag för skattereduktion för rot- eller rutarbete enligt 67 kap IL som getts ut av den deklarationsskyldiga
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Rätten till ersättning
vid internationella transaktioner. I lagen om förfarandet vid skattereduktion för hushållsarbete saknas också hänvisning till regler om ersättning. Det finns därmed ingen möjlighet att bevilja ersättning för kostnader i denna typ av ärenden och mål ( HFD 2017 ref. 46
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsinsyn
i ett ärende. När Skatteverket vägrar att lämna ut uppgifter till en part måste verket på något annat sätt upplysa parten om vad materialet innehåller i den mån det behövs för att hen ska kunna ta till vara sin rätt och det kan ske utan allvarlig skada
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Brott och brottsanmälan / Ekonomisk brottslighet
. För att dömas för bokföringsbrott måste personens agerande ha lett till att rörelsens förlopp, ekonomiska resultat eller ställning inte i huvudsak har kunnat bedömas med ledning av bokföringen. Bokföringsbrott kan leda till fängelse i högst två år. Om brottet
Saknas: 131 24 KA
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Juridiska personer som har upplösts efter likvidation
av likvidationsåtgärd uppkommer. Ett tungt vägande skäl för denna slutsats är att det måste föreligga ett meningsfullt likvidationsbehov för att en likvidation ska inledas. Ett sådant behov kan inte anses föreligga om ett bolag upplösts genom en underskottskonkurs (se
Saknas: KA rutarbete
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Gränsdragningen mellan tjänsteresa och hemresa
% av nätterna sett i ett längre perspektiv) måste övernatta i bostaden för att resorna ska ses som tjänsteresor, dvs. i övriga fall ansågs alla resor utgöra hemresor. Denna gränsdragning har således grundat sig på om den anställde huvudsakligen har ansetts göra
Saknas: KA rutarbete