Filtrera på område
Sökresultat: "������������������KA���:131������������������������,������������,������24������,������������������,������������������ måste rutarbete" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2020 | 26 träffar
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
Skatteverket fattar beslut om skattereduktion för rot- och rutarbete. Beslut om utbetalning och preliminär skattereduktion Den som har haft utgifter för rot- eller rutarbeten kan få en skattereduktion . Det är Skatteverket som fattar beslut
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Slutlig skatt – beslut och besked / Skattereduktion
för skattereduktion är olika på underskott upp till 100 000 kr och underskott över 100 000 kr. Rot- och rutarbete Den som köper rot- eller rutarbete kan få skattereduktion ( 67 kap. 11–19 §§ IL ). Vissa villkor måste vara uppfyllda för både köparen och utföraren
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Slutlig skatt – beslut och besked / Överskott eller underskott av slutlig skatt
eller ska få pengar tillbaka måste Skatteverket stämma av vad som redan är betalt eller, t.ex. ifråga om debiterad preliminär skatt, vad den enskilda redan debiterats. Nedan listas de belopp som Skatteverket ska dra ifrån den slutliga skatten ( 56 kap. 9
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation / Saklegitimation
person. För att ha rätt att överklaga krävs bl.a. att klaganden är saklegitimerad, d.v.s. att saken angår personen ifråga. Klaganden måste ha ett sådant intresse i saken att beslutet direkt påverkar klagandens rättsliga ställning, eller rör ett intresse
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Arbetsgivardeklaration / Vilka uppgifter ska redovisas i en arbetsgivardeklaration?
som tjänstgöringen ägt rum om Skatteverket har beslutat om ett justerat förmånsvärde för bil, kost eller bostad arbetsställenummer enligt lagen (1984:533) om arbetsställenummer m.m., om ett sådant har tilldelats underlaget för skattereduktion för rot- eller rutarbete
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Brott och brottsanmälan / Brottsanmälan
för att få väcka åtal för skatteförseelse. I vissa fall krävs även särskilda skäl för att åtal ska få väckas för skattebrott, vårdslös skatteuppgift eller skatteavdragsbrott. För att särskilda skäl ska krävas för de tre sistnämnda brotten måste
Saknas: 131 KA
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Rätten till ersättning
- eller bevisfråga av principiellt intresse som dittills varit oklar eller i vart fall tveksam. Dessa fall karaktäriseras av att man måste få fram en stor mängd argument för att hitta en rimlig lösning. Det kan vara fråga om s.k. pilotfall som prövats av domstol
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsinsyn
. 3 § OSL och 10 § sista meningen FL). Huvudregeln är dock att sekretess inte hindrar en part att ta del av handlingarna i ett ärende. När Skatteverket vägrar att lämna ut uppgifter till en part måste verket på något annat sätt upplysa parten
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Brott och brottsanmälan / Annan brottslighet
om fara i bevishänseende En förutsättning för straffansvar är att gärningen innebär en fara i bevishänseende. För att rekvisitet ska vara uppfyllt måste det ha funnits en fara i det enskilda fallet, en s.k. konkret fara. För att rekvisitet ska anses
Saknas: 131 KA
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Underrättelse om ett beslut om en kortare redovisningsperiod för mervärdesskatt
). För att uppenbarhetskravet ska vara uppfyllt måste det för myndigheten vid en objektiv bedömning i princip framstå som självklart att någon motivering inte är behövlig. Undantaget kan bli aktuellt vid beslut som helt tillgodoser den enskildas önskemål på grundval av dennas
Saknas: KA rutarbete