Filtrera på område
Sökresultat: "������������������KA���:131������������������������,������������,������24������,������������������,������������������ måste rutarbete" | Förvaltningsrätt & förfarande | 2019 | 19 träffar
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skattereduktion för rot- och rutarbete
Skatteverket fattar beslut om skattereduktion för rot- och rutarbete. Beslut om utbetalning och preliminär skattereduktion Den som har haft utgifter för rot- eller rutarbeten kan få en skattereduktion . Det är Skatteverket som fattar beslut
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Slutlig skatt – beslut och besked / Skattereduktion
för skattereduktion är olika på underskott upp till 100 000 kr och underskott över 100 000 kr. Rot- och rutarbete Den som köper rot- eller rutarbete kan få skattereduktion ( 67 kap. 11–19 §§ IL ). Vissa villkor måste vara uppfyllda för både köparen och utföraren
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Slutlig skatt – beslut och besked / Överskott eller underskott av slutlig skatt
eller ska få pengar tillbaka måste Skatteverket stämma av vad som redan är betalt eller, t.ex. ifråga om debiterad preliminär skatt, vad som den enskilda redan debiterats. Nedan listas de belopp som Skatteverket ska dra ifrån den slutliga skatten ( 56 kap. 9
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsbehörighet, rättslig handlingsförmåga och saklegitimation / Saklegitimation
person. För att ha rätt att överklaga krävs bl.a. att klaganden är saklegitimerad, d.v.s. att saken angår personen ifråga. Klaganden måste ha ett sådant intresse i saken att beslutet direkt påverkar klagandens rättsliga ställning, eller rör ett intresse
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Arbetsgivardeklaration / Vilka uppgifter ska redovisas i en arbetsgivardeklaration?
- eller rutarbete enligt 67 kap IL som getts ut av den deklarationsskyldiga, om den som utfört arbetet var godkänd för F-skatt vid någon av de tidpunkter som anges i 67 kap 16 § 1 IL eller har ett intyg eller liknande handling som avses i 67 kap. 17 § IL hur stor
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Brott och brottsanmälan / Brottsanmälan
få väckas för skattebrott, vårdslös skatteuppgift eller skatteavdragsbrott. För att särskilda skäl ska krävas för de tre sistnämnda brotten måste det undandragna skattebeloppet understiga två prisbasbelopp och den felaktighet eller passivitet
Saknas: 131 KA
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Ersättning för ombudskostnader / Rätten till ersättning
vid internationella transaktioner. I lagen om förfarandet vid skattereduktion för hushållsarbete saknas också hänvisning till regler om ersättning. Det finns därmed ingen möjlighet att bevilja ersättning för kostnader i denna typ av ärenden och mål ( HFD 2017 ref. 46
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Partsinsyn
. 3 § OSL och 10 § sista meningen FL). Huvudregeln är dock att sekretess inte hindrar en part att ta del av handlingarna i ett ärende. När Skatteverket vägrar att lämna ut uppgifter till en part måste verket på något annat sätt upplysa parten
Saknas: 131 24 KA
/ Vägledning / 2019 / Förvaltningsrätt & förfarande / Brott och brottsanmälan / Annan brottslighet
dem för utställarens räkning. Urkundsförfalskning kan ge fängelse i högst två år. Bara straffbart om fara i bevishänseende En förutsättning för straffansvar är att gärningen innebär en fara i bevishänseende. För att rekvisitet ska vara uppfyllt måste det ha funnits
Saknas: 131 KA
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Juridiska personer som har upplösts efter likvidation
av likvidationsåtgärd uppkommer. Ett tungt vägande skäl för denna slutsats är att det måste föreligga ett meningsfullt likvidationsbehov för att en likvidation ska inledas. Ett sådant behov kan inte anses föreligga om ett bolag upplösts genom en underskottskonkurs (se
Saknas: KA rutarbete