Filtrera på område
Sökresultat: "royalty arbete bör" | 2020 | 10 träffar
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 12 Royalties
något ytterligare arbete, kommer betalningen för rätten att nyttja ritningarna att utgöra royalty ( punkt 10.2 i OECD:s kommentarer till artikel 12 ). Det har ingen betydelse om royaltydefinitionens rättigheter har, eller borde ha, tagits upp i offentligt register
Saknas: bör
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Särskilt om vissa skatteavtal
– Royalty Royalty som härrör från en avtalsslutande stat och som betalas till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten får beskattas i denna andra stat. Royaltyn får även beskattas i den avtalsslutande stat från vilken den härrör men skatten får
Saknas: bör
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 5 Permanent establishment
När medför en anställds arbete i hemmet att ett utländskt företag får fast driftställe? Varken företaget eller arbetets art kräver att den anställda arbetar hemifrån. Därför bör hemarbetet i normalfallet inte leda till att det utländska företaget får fast
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
4 – Avdrag Bestämmelsen syftar till att undanröja diskriminering till följd av att en stat medger avdrag utan begränsning för ränta, royalty och annan utbetalning vid inkomst- respektive förmögenhetsbeskattningen i fråga om personer som har hemvist
Saknas: arbete
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 7 Business profits
i avtalet berörs inte av artikel 7, se punkt 4. Exempelvis ska beskattningsrätten till ett bolags utdelningsinkomster fördelas med stöd av artikel 10 och inte artikel 7. Det finns emellertid bestämmelser i artiklarna om utdelning, ränta, royalty och annan
Saknas: bör
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
sådana behövs tolkningsprinciper. För att undvika att olika stater tolkar skatteavtal på olika sätt, vilket kan leda till oönskad dubbelbeskattning eller skattefrihet, bör tolkningsprinciperna vara internationellt accepterade. Vissa principer för tolkning
Saknas: royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Betydelsen av reservationer, anmärkningar och ståndpunkter i OECD:s modellavtal
bilaterala avtal, bör ansluta sig till OECD:s modellavtal som det tolkas utifrån kommentarerna och med hänsyn tagen till de reservationer som finns där. Det står vidare i samma punkt att ländernas skattemyndigheter bör följa dessa kommentarer
Saknas: arbete
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förordning (1975:1427) om tillämpning av avtal mellan Sverige och Brasilien för undvikande av dubbelbeskattning beträffande inkomstskatter, m.m.
punkt 1 i protokollet) samt förfarandet vid avräkningen hänvisas till anvisningspunkten 2 till art. 23. till art. 12 (jfr punkt 1 i protokollet) 1. Beträffande beskattning av sådan royalty som avses i art. 12 punkt 3 gäller följande. Royalty
Saknas: arbete
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2019:1197) om skatteavtal mellan Sverige och Grekland
or model, plan, secret process or formula, or for the use of, or the right to use, industrial, commercial or scientific equipment, or for information concerning industrial, commercial or scientific experience, but does not include any royalty or other
Saknas: bör
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS DIREKTIV (EU) 2017/1852 av den 10 oktober 2017 om skattetvistlösningsmekanismer i Europeiska unionen
av skattetvister som garanterar rättssäkerhet och ett företagsvänligt investeringsklimat för att åstadkomma rättvisa och effektiva skattesystem i unionen. Genom tvistlösningsmekanismerna bör det också skapas ett harmoniserat och öppet ramverk för lösning av tvister
Saknas: royalty