Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer avseenden b beskattningsbeslut måste" | Andra skatter & avgifter | 2023 | 7 träffar
/ Vägledning / 2023 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vad är tilläggsskatt? / Koncernredovisningens centrala betydelse
av det justerade resultatet benämns därför i förarbetena som ”fiktiv” ( prop. 2023/24:32 s. 210 ). Regler för redovisning i juridisk person skiljer sig i flera avseenden åt från regler för koncernredovisning. Exempelvis för en svensk koncern där moderföretaget
Saknas: beskattningsbeslut samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vilken koncernenhet är skattskyldig för tilläggsskatt? / Nationell tilläggsskatt
sätt: Fyra koncernenheter A, B, C och D hör hemma i Sverige. Koncernenhet A har en justerad vinst om 500 och har betalat 0 i skatt. Koncernenhet B har en justerad vinst om 1000 och har betalat 100 i skatt. Koncernenhet C har en justerad vinst om 1500
Saknas: beskattningsbeslut samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Hur beräknas tilläggsskattebeloppet? / Regler för särskilda enheter och transaktioner / Investeringsenheter
avseende räkenskapsåret 2024, så måste valet tillämpas också avseende räkenskapsåren 2025, 2026, 2027 och 2028. Därefter fortsätter valet att gälla, om den rapporterande enheten inte återkallar valet. Det är möjligt att återkalla valet med verkan
Saknas: beskattningsbeslut samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Andra skatter & avgifter / Tilläggsskatt för företag i stora koncerner / Vilka koncernenheter omfattas? / Undantagna enheter
( prop. 2023/24:32 s. 171 ). Kravet om minst 95 procent ägande är bestämt med tanke på att det kan finnas bolagsformer som enligt lag måste ha minst två ägare exempelvis svenska handelsbolag. Det finns dock inte något krav på att sådana förhållanden ska
Saknas: beskattningsbeslut samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Andra skatter & avgifter / Riskskatt för kreditinstitut
till att riskskatten införs är att finansiella kriser är kostsamma och kan ge upphov till dels direkta kostnader för samhället när staten måste stärka den finansiella stabiliteten med skattemedel, dels indirekta kostnader till följd av att den ekonomiska konjunkturen
Saknas: beskattningsbeslut samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
: ett inom EES etablerat blandat finansiellt holdingföretag som inte självt är ett dotterföretag till ett a) kreditinstitut, värdepappersbolag eller EES-institut, eller b) annat blandat finansiellt holdingföretag eller ett finansiellt holdingföretag
Saknas: beskattningsbeslut samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2023:875) om tilläggsskatt
redovisningsstandard, eller b) en annan redovisningsstandard under förutsättning att räkenskaperna har justerats för att förhindra eventuell betydande snedvridning av konkurrensen. Allmänt erkänd redovisningsstandard 20 § Med allmänt erkänd redovisningsstandard avses
Saknas: beskattningsbeslut samordningsnummer