Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer avseenden fråga måste" | 2024 | 1018 träffar
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Brott och brottsanmälan / Brottsanmälan
och överträdelse av näringsförbud regleras i 17 § SkBrL (brott enligt skattebrottslagen), 11 § FOF (brott enligt folkbokföringslagen m.m.), 20 § SNF (vissa brott kopplade till hanteringen med samordningsnummer), 18 kap. 8 § SFF (vissa brott kopplade
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Plattformsoperatörers kundkännedomsprocess
kundkännedomsprocessen? Den rapporteringsskyldiga plattformsoperatören ska identifiera vilka säljare som är rapporteringspliktiga , d.v.s. aktiva säljare som inte är undantagna ( 6 kap. 14 § POL ). För att kunna göra detta måste den rapporteringsskyldiga
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / Vad ska kontrolluppgiften innehålla och när ska den lämnas?
). Den som har medverkat vid en försäljning eller inlösen måste därför lämna informationsuppgifter om den sammanlagda ersättningen till den värdepapperscentral där kontot finns. Dessa uppgifter ska lämnas senast den 1 maj året efter det år som uppgifterna gäller ( 34 kap
/ Vägledning / 2024 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
en sådan underrättelse. Den gäller inte heller i fråga om uppgifter som omfattas av sekretess enligt 24 kap. 8 § OSL . Underrättelseskyldighet avseende samordningsnummer En myndighet ska underrätta Skatteverkets folkbokföringsverksamhet om det kan antas att en uppgift
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformar (DAC 7 och DPI) / Kontrolluppgifter som ska lämnas av plattformsoperatörer / Vad ska en kontrolluppgift innehålla? / Uppgifter om rapporteringspliktiga säljare
). Detta gäller dock bara uppgifter som ska lämnas till det land som tillgängliggjort tjänsten ( prop. 2022/23:6 s. 90 ). I de fall uppgifterna gäller fler länder än det land som tillhandahåller GVS måste dock samtliga identifikationsuppgifter lämnas. I dagsläget
/ Vägledning / 2024 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / Vad ska kontrolluppgiften innehålla och när ska den lämnas?
är det värdepapperscentralen som ska rapportera uppgifter avseende försäljningar och inlösen. Detta har förtydligats genom en ändring av lagtexten ( 22 a kap. 6 § andra stycket SFL ). Den som har medverkat vid en försäljning eller inlösen måste därför lämna
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behov av att behandla personuppgifter i folkbokföringsdatabasen om personer som aldrig har varit folkbokförda i Sverige
] med instruktion för Skatteverket). Som en följd av detta behandlar folkbokföringsverksamheten en mycket stor mängd personuppgifter. Uppgifter om personer som är eller har varit folkbokförda, eller som har tilldelats samordningsnummer eller immunitetsnummer får
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Behandling av uppgifter i folkbokföringsdatabasen om dödfödda barn
därmed stöd i FOL eller annan författning för behandling av uppgifter om dödfödd som har avlidit före denna tidpunkt. Sådana uppgifter får därför inte behandlas i folkbokföringsdatabasen. 2 Frågeställning Fråga har uppkommit om när det finns stöd
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Personalliggare i verksamhetslokaler – vem är verksam och i vilken näringsverksamhet?
är verksam eller inte. När den person som utför arbete är anställd av en annan näringsidkare eller driver egen verksamhet kan fråga uppstå om personen ska anses vara verksam i uppdragsgivarens näringsverksamhet eller i en annan självständigt bedriven
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Personalliggare i verksamhetslokaler – arbete på annan plats än i den ordinarie verksamhetslokalen
i ett antal frågor. Verksamma personer i en näringsverksamhet kan under ett arbetspass utföra arbete utanför det som kan betraktas som verksamhetens ordinarie verksamhetslokal. Fråga uppkommer då om hur arbetspasset ska dokumenteras. Frågeställningen gäller