Filtrera på område
Filtrera på kategori
Sökresultat: "royalty avvisa efterbeskattningsbeslut får" | 2018 | 7 träffar
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Beslut som får överklagas och vem som får överklaga / Överklagande av allmänna ombudet
En myndighet får inte överklaga sina egna beslut. Därför finns det ett allmänt ombud (AO) hos Skatteverket som kan överklaga Skatteverkets beslut. Varför har man ett allmänt ombud? Enligt allmänna förvaltningsrättsliga principer får en myndighet
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Ändring av talan
Skatteprocessen är en sakprocess. Normalt får varken klaganden eller Skatteverket föra in en ny sakfråga i en pågående process. Den som har överklagat får inte ändra sin talan Den som har överklagat ett beslut eller en dom i ett skattemål får enligt
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
). Ett viktigt undantag gäller i fråga om efterbeskattningsbeslut. Skatteverket får nämligen inte besluta om efterbeskattning om Skatteverket tidigare har beslutat om efterbeskattning i samma fråga ( 66 kap. 28 § SFL ). Omfattas en fråga av ett tidigare
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2018 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
att räkna fram belopp och liknande så innefattar alltså verkställigheten även alla övriga åtgärder som Skatteverket måste vidta med anledning av domen. Här följer några exempel: Om den som ärendet gäller helt eller delvis får bifall i en sakfråga
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Undvika internationell dubbelbeskattning / Avräkning av utländsk skatt / Sätta ned statlig och kommunal inkomstskatt / Spärrbeloppet / Utländsk inkomst och sammanlagd inkomst
är att räkna ut hur stor del av den svenska skatten som är hänförlig till den utländska inkomsten. HFD har uttalat att lydelsen av 2 kap. 9 § AvrL får anses förutsätta att den utländska inkomsten är lägre än den sammanräknade inkomsten eller i vart fall
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
(deklaration, betalning, tidsfrister etc.) får inte heller vara mer betungande för utländska medborgare än för medborgare i den egna staten. Bestämmelserna i punkt 1 gäller oavsett om personen i fråga har hemvist i en avtalsslutande stat eller inte och således
Saknas: efterbeskattningsbeslut
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1987:1182) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Schweiz
1 § Det avtal för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet som Sverige och Schweiz undertecknade den 7 maj 1965 ska, tillsammans med det protokoll som är fogat till avtalet och som utgör en del av detta, i den lydelse...
Saknas: efterbeskattningsbeslut