Filtrera på område
Filtrera på kategori
Sökresultat: "samordningsnummer bör efterbeskattningsbeslut omprövningsbeslut" | 2021 | 15 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Omprövningsbeslut är alltid att anse som efterbeskattningsbeslut när de sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen
1 Sammanfattning Ett omprövningsbeslut är alltid att anse som ett efterbeskattningsbeslut när det sker på initiativ av Skatteverket till nackdel för den som beslutet gäller och meddelas efter tvåårsfristen i 66 kap. 21 § skatteförfarandelagen (2011
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
handläggning kan verket meddela ett nytt efterbeskattningsbeslut i frågan, inom de ramar som ges i resningsbeslutet. Efterbeskattning i en sådan situation bör endast vara möjlig om återförvisningen och det nya efterbeskattningsbeslutet meddelas
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
samma fråga flera gånger till nackdel för den som beslutet gäller (jfr. 66 kap. 28 § 1 SFL ). Den subjektiva och den objektiva bevisbördan I materiellt hänseende krävs det inte mer för ett efterbeskattningsbeslut än för ett ordinärt omprövningsbeslut
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Vägtrafikskatt
omprövningsbeslut som är till fördel för den enskilda fram till utgången av 2023. Samtliga omprövningsbeslut som leder till högre skatt för den enskilda får anses vara till hens nackdel. Omvänt får anses gälla att beslut som leder till lägre skatt är till fördel
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Saken i skatteförfarandet
fatta flera omprövningsbeslut i samma fråga så länge frågan inte avgjorts av en domstol (res judicata) eller är föremål för en överprövning i domstol (litis pendens). Ett viktigt undantag gäller i fråga om efterbeskattningsbeslut. Skatteverket får
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Förlängd tid för efterbeskattning
? Att ett beslut fått laga kraft innebär att beslutet inte längre kan prövas på nytt på ordinär väg. Skatteverkets omprövningsbeslut får i normalfallet (jfr 66 kap. 27 § SFL ) laga kraft mot den som beslutet gäller vid utgången av det sjätte året efter utgången
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
avseende någon annan skatt eller avgift, annan period eller annan person ska Skatteverket fatta ett omprövningsbeslut på eget initiativ. Ett efterbeskattningsbeslut till nackdel kan då bli aktuellt att fatta med stöd av reglerna om följdändring . Högre
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / Utan krav på oriktig uppgift
(1994:1920) om allmän löneavgift sådana avgifter vars storlek bestäms i ett beslut om slutlig skatt enligt 56 kap. 6 § SFL . En definition av arbetsgivaravgifter finns i 3 kap. 3 § SFL . Skatteverket anser att ett omprövningsbeslut på initiativ
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Särskilda avgifter – beslut / Skattetillägg / Vid oriktig uppgift och skönsbeskattning
. För den som har ett beskattningsår som motsvarar ett brutet räkenskapsår som sträcker sig från den 1 juli 2014 till den 30 juni 2015 ska beslutet om skattetillägg meddelas senast den 31 december 2017. Ett beslut om skattetillägg får meddelas separat Skatteverket bör normalt meddela
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Skattebetalning & borgenärsarbete / A-skatt, F-skatt, FA-skatt & SA-skatt / F-skatt och FA-skatt / Godkännande för F-skatt eller FA-skatt / Vem kan bli godkänd för F-skatt?
om näringsverksamhet är preliminär . Däremot är godkännandet för F-skatt inte preliminärt utan gäller till det återkallas. Lagen reglerar inte hur lång tid innan en verksamhet har kommit igång som ett beslut om godkännande för F-skatt kan fattas. I normalfallet bör
Saknas: efterbeskattningsbeslut