Filtrera på område
Sökresultat: "royalty bör fatta kunnat torde" | 2019 | 11 träffar
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattskyldighet för uppskovsbränslen / Undantag från skattskyldighet i vissa fall
ett motorfordon, medan påhängsvagnen rubriceras som släpvagn. Avsikten med EG:s regel torde dock vara att skatt vid införsel inte ska tas ut för något bränsle som driver fordonskombinationen eller förser t.ex. ett kylsystem med bränsle under transporten. I vad mån
Saknas: fatta royalty
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Skepp och båtar
enligt 2 kap. 9 § LSE drivs normalt med lågbeskattad olja varför förbrukning av bensin i dessa båtar i praktiken inte torde bli aktuellt. Skattebefrielse gäller endast när båten inte används för privat ändamål. Hur åstadkoms skattebefrielsen
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Upplagshavare
med en till sådan näringsverksamhet hänförlig rörelse och ersättningen för omsättningen i verksamheten under ett kalenderår överstiger 30 000 kr. Vad gäller bearbetning i punkten 1 uttalas följande i förarbetena: Det torde på bränsleområdet endast i begränsad omfattning
Saknas: fatta royalty
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattesatser, skattepliktig kvantitet m.m.
anledningen till denna skillnad på följande sätt: Vid bestämmandet av koldioxidskattesatserna på bensin och omärkt dieselbränsle bör hänsyn tas till det genomsnittliga innehållet av beståndsdelar som framställts av biomassa i bensin respektive i dieselbränsle
Saknas: fatta royalty
/ Vägledning / 2019 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Andra användningsändamål
sig om de stödordningar som innebär att befrielse från skatt ges för flytande biodrivmedel och biogas som motorbränsle. Av förarbetena framgår följande: Enligt regeringens uppfattning bör med producent eller importör i detta lagstiftningsärende förstås den aktör
Saknas: fatta royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ekonomiska svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning – kollektivt insolvensförfarande
. Även i prop. 2016/17:1 s. 274 anges att de förfaranden som avses i artikel 2.18 c GBER är konkurs och företagsrekonstruktion. Tillämpningen av reglerna om statligt stöd är beroende av att medlemsstaterna samarbetar 6 . För att uppnå tydlighet bör
Saknas: royalty torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ekonomiska svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning – förbrukat aktiekapital och försvunnet eget kapital i handelsbolag
mot en balansrapport för den senaste månaden, upprättad med tillämpning av bokföringslagens och årsredovisningslagens bestämmelser för ett årsbokslut eller en årsredovisning. Eftersom månadsrapporter normalt inte är periodiserade bör i stället senaste årsbokslut
Saknas: royalty torde
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG av den 23 april 2009 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor och om ändring och ett senare upphävande av direktiven 2001/77/EG och 2003/30/EG
ej offentliggjort i EUT) och rådets beslut av den 6 april 2009. energikällor skapar betydande möjligheter till tillväxt och syssel sättning i medlemsstaterna och deras regioner. Kommissionen och medlemsstaterna bör därför stödja nationella och regionala ut
Saknas: royalty torde
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 389/2012 av den 2 maj 2012 om administrativt samarbete i fråga om punktskatter och om upphävande av förordning (EG) nr 2073/2004
till. Mot bakgrund av de erfarenheter som gjorts och den senaste tidens utveckling är det nödvändigt att ändra förordningen på flera punkter. Med tanke på det stora antal ändringar som är nödvändiga bör förordningen av tydlighetsskäl ersättas med en ny förordning. (2
Saknas: royalty torde
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / Rådets direktiv 2003/96/EG av den 27 oktober 2003 om en omstrukturering av gemenskapsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet
realvärde, den internatio nella konkurrenskraften för gemenskapens företag och de bredare målsättningarna i fördraget. (9) Medlemsstaterna bör ges den flexibilitet som är nödvändig för att en politik anpassad till deras nationella förhållanden skall kunna
Saknas: royalty torde