Filtrera på område
Sökresultat: "royalty bör frågor" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2017 | 98 träffar
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Om du vänder dig till fel myndighet
skicka den rätt och dessutom underrätta den enskilde om att så har skett ( RÅ 1989 not. 450 ). Lagtextens formulering ”bör” betyder att skyldigheten inte är ovillkorlig. Myndigheten behöver inte lägga ner något mer omfattande arbete på att reda ut frågor
Saknas: kunnat royalty ska
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / Förvaltningslagen och dess tillämpning / Skatteverkets serviceskyldighet / Skyldigheten att svara
det. I den mån det är möjligt och lämpligt bör myndigheten givetvis lämna svar på de frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Alla svar ska lämnas så snabbt som möjligt. Observera att skyldigheten att besvara förfrågan inte ersätter exempelvis institutet
Saknas: kunnat royalty
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Tillsyn och kontrollbesök / Kontrollbesök för torg- och marknadshandel
Skatteverket får göra kontrollbesök för att identifiera den som bedriver torg- och marknadshandel. Det finns begränsningar i vad som får kontrolleras, var kontrollen får ske och vilka frågor som får ställas vid besöken. Syftet med kontrollbesök
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / AVSLUTAS 2020 Lagstiftning och rättskällor / Förarbeten till lagstiftning
med en skrivelse till statsrådet det vänder sig till. I skrivelsen lämnas en kort redogörelse för kommitténs uppdrag, sammansättning m.m. Efter skrivelsen följer normalt sammanfattning av betänkandet författningsförslag redovisning av de frågor som kommittén
Saknas: kunnat royalty
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Ombud, representant, grupphuvudman samt mottagare som ingått socialavgiftsavtal / Ombud för beskattningsbar person som inte är etablerad inom landet
måste ombudet finnas i Sverige. Den som enligt definitionen i 1 kap. 15 § ML själv är en utländsk beskattningsbar person kan därför inte godtas som ombud för en annan utländsk beskattningsbar person. Skatteverket bör endast godkänna en fysisk person
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Handläggning vid domstol / Muntlig förhandling
eller inte bör i första hand bedömas mot bakgrund av den föreliggande utredningen i målet. Genom förhandlingen kan en part dock få en bättre förståelse för rättens beslut. Ett särskilt skäl mot muntlig förhandling kan vara målets bagatellartade karaktär
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Handläggning av ärenden / Att inleda ett ärende
endast att ett ärende har kommit in till myndigheten. Nuvarande förvaltningslag bygger på förutsättningen att förfarandet normalt är skriftligt. Ärendena bör därför normalt inledas skriftligt (jfr SOU 2010:29 s. 217 och 371 ). Att inleda ett ärende
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Revision / Revision ska ske i samverkan
avgöras i det enskilda ärendet. Skatteverket bör inte acceptera att exempelvis löpande frågor måste ske skriftligen eller att genomgång av rutiner eller system måste ske tillsammans med företagets företrädare. Ett annat exempel på bristande samverkan
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / Beslutsprocessen inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Slutlig skatt – beslut och besked / Avvikelser som avser mindre belopp
och i stället satsa sina resurser på att upptäcka fall av väsentliga skatteundandraganden. Som en grundläggande princip skulle Skatteverket endast avstå från rättelser av bagatellbelopp om man kunde frigöra resurser för kontroll av frågor av större betydelse
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2017 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Rättelse av skrivfel och liknande i Skatteverkets beslut
, inte en absolut skyldighet. Det ligger emellertid i sakens natur att om en part uttryckligen begärt att ett fel ska rättas så bör myndigheten följa denna begäran. Detta gäller även om myndigheten ansett sig ha fog för att inte på eget initiativ företa en rättelse
Saknas: royalty