Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer bör" | Fastighetstaxering | 2015 | 99 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Fastighetstaxeringslag (1979:1152)
Avd. 1. Bestämmelser om taxering av fastighet 1 kap. Inledande bestämmelser 1 § Fastighetstaxering sker vid allmän, förenklad och särskild fastighetstaxering. Vid fastighetstaxering ska beslut fattas om fastigheternas skatte- och avgiftspliktsförhållanden...
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Småhus
framgå av kartan vilken radongashalt som riktvärdeangivelsen motsvarar. I byggnader uppförda efter 1975 förekommer normalt inte någon byggradon. Däremot kan markradon förekomma. Mätintyg bör kunna visas För att få en justering så bör man kunna visa
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Småhus / Värderingsenhet / Tomtmark
med radhus. Tomtmarken för varje radhus utgör en värderingsenhet. Undantagsregel Man bör i tre fall göra undantag från huvudregeln (att tomtmarken för varje småhus, oavsett byggnadskategori, är en värderingsenhet). De tre undantagen från huvudregeln hänger
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Specialbyggnad / Reningsanläggning
samt om pumpstationer, bör gälla även för ledningar i den mån dessa kan anses tillhöra någon av de nämnda typerna av anläggningar. När man klassificerar pumpstationer bör pumpar och pumpanläggningar anses tillhöra stationen enligt jordabalkens regler
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Hyreshus och ägarlägenheter / Riktvärde / Tomtmark 2019
i den närmaste våningen ovanför markplanet ska ligga mer än 1,5 m över den omgivande marken ( 1 § SKVFS 2015:4 ). I byggrätten för bebyggda tomter bör man inräkna en lägenhet där olika delar av lägenheten angränsar till markyta i olika nivåer och minst hälften
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Lantbruk / Justering för säregna förhållanden
till taxeringsenheten som helhet bör justeringen göras på den värdefullaste värderingsenheten. Om justeringsbeloppet för exempelvis ett småhus på en lantbruksenhet är större än riktvärdet för småhuset, bör man reducera andra värden i följande ordning: riktvärdet
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Småhus / Justering för säregna förhållanden / Tomtmark
på justeringsbeloppet bör ske med utgångspunkt idels den förväntade väntetiden, dels själva exploateringstiden. Med väntetid bör avses tiden innan exploateringen beräknas börja. Med exploateringstid bör avses tiden som exploateringen beräknas pågå. Såväl väntetid
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Industri och övrig byggnad / Riktvärde / Tomtmark
värde. Detta bör i så fall påverka värderingen av marken. Om uppgift om byggrätt saknas för den befintliga byggnaden får man uppskatta bruttoarean Byggrätten för bebyggda tomter bestäms i första hand till storleken av den befintliga byggnaden, jämför 7
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Täkt / Riktvärde för täktmarken
börja. Väntetiden anges i hela antal år ( 12 kap. 9 § FTL ). Värdefaktorn väntetid avser tiden från taxeringsårets ingång till den tidpunkt då brytningen påbörjas ( 5 § SKVFS 2012:9 ). Från vilket taxeringsår som väntetiden ska beräknas börja bör avgöras
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2015 / Fastighetstaxering / Hyreshus och ägarlägenheter / Justering för säregna förhållanden / Tomtmark
till om samtliga normalt förekommande markanläggningar saknas, eller om en del av dessa finns. Om normala markanläggningar saknas bör man beräkna justeringen med ledning av nedanstående tabell ( SKV A 2015:14 ). Man bör även ta hänsyn till den värdenivå som gäller
Saknas: samordningsnummer