Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer bör" | 2016 | 59 träffar
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Inköp mot försäkran
( SKV A 2015:4 ). Av dessa allmänna råd framgår följande. Försäkran bör lämnas för varje köptillfälle eller för högst ett kalenderår, s.k. stående försäkran. Försäkran bör lämnas på en blankett som Skatteverket har tagit fram. Försäkran bör upprättas
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Skattepliktig el
, bör vid tillämpningen av undantaget ses som en enda anläggning och inte som flera anläggningar. Motsvarande synsätt bör gälla elproduktionsenheter utan generator. Bedömningen av om produktion ska anses ske i en eller flera anläggningar bör
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Mätning av el
). Av dessa allmänna råd framgår följande. Om olika skattesatser ska tillämpas för olika verksamheter hos en abonnent får den uppmätta elförbrukningen fördelas efter skälig grund. Om det innebär svårigheter att fördela efter skälig grund bör särskilda undermätare
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Säkerhet – uppskovsbränslen / Säkerhet vid distansförsäljning
§ andra stycket LSE ). Säkerheten ska ställas innan bränslet avsänds från det andra EU-landet ( prop. 2009/10:40 s. 168 jämförd med s. 191). De distansförsäljare som berörs förutsätts sälja bränsle till Sverige med viss regelbundenhet och de bör därför hos
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Sanktioner vid otillåten användning av märkta oljeprodukter
b LSE ( 10 kap. 4 § LSE ). Det bör i de flesta fall röra sig om skillnaden i energiskatt mellan de belopp som anges i 2 kap. 1 § första stycket 3 b (högbeskattad olja) och 3 a (lågbeskattad olja) LSE, men det torde även kunna förekomma
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Skattskyldighetens inträde
. prop. 1994/95:54 s. 140 ). Rättsfall: Leveranstidpunkten styr vilken skattesats som ska tillämpas Kammarrätten har funnit att leveranstidpunkten bör styra vilken skattesats som ska tillämpas. Frågan i målet gällde om energiskatten skulle redovisas
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Säkerhet – uppskovsbränslen / Jämkning av säkerhetsbelopp
till detta med hänsyn till upplagshavarens ekonomiska förhållanden eller andra särskilda omständigheter ( 4 kap. 8 a § LSE ). Jämkning bör därmed kunna medges en aktör som är väl etablerad, skötsam och har god ekonomisk stabilitet i sin verksamhet ( prop. 2013/14:10 s
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / El / Frivilligt skattskyldig
i datacentret. Den kvantifierande bestämningen ”huvudsakligen” bör tolkas på motsvarande sätt som i annan skattelagstiftning, d.v.s. minst 75 procent. Det bör ställas i relation till omsättningen i näringsidkarens näringsverksamhet i Sverige (jfr prop. 2016/17:1
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skatteplikt / Skattepliktiga bränslen
uttalas följande: Med kolväten bör förstås dels de oförädlade bränslena stenkol, brunkol, råolja, naturgas med flera, dels på olika sätt förädlade bränslen och restprodukter som uppkommit vid förädlingen, såsom koks, dieseloljor, eldningsoljor, gasol
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Skattebefriade förbrukare
för förbrukning för annat ändamål än drift av motordrivna fordon vid yrkesmässig växthusodling utgör statligt stöd. För att säkerställa att EU-rättens krav på offentliggörande och information om individuella stöd kan genomföras på ett ändamålsenligt sätt bör
Saknas: samordningsnummer