Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer b fråga inkomsten ska torde" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | 2016 | 13 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Till vilken redovisningsperiod ska, vid tillämpning av 11 kap. 2 § andra stycket skattebetalningslagen, en mervärdesskattehöjning för skattskyldig med tremånadersredovisning och räkenskapsår 1 maj - 30 april hänföras?
under samma förutsättningar görs under beskattningsåret, så kan den inte hänföras till senare redovisningsperiod än oktober-december 2009. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har uppkommit om hur 11 kap. 2 § andra stycket skattebetalningslagen (1997:483), SBL, ska tolkas
Saknas: inkomsten samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Personalliggare i byggbranschen
i en annan näringsidkares verksamhetslokal, att verksamheten avser uppförande av en hyresfastighet eller att verksamheten utgörs av ett större vägbygge mellan orterna A och B. Detta medför att en beskrivning av var byggverksamhet ska bedrivas kan variera
Saknas: inkomsten torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skattefritt logi enligt SINK-lagen
är tillämplig även vid långvariga anställningar. Fråga har också uppkommit om det spelar någon roll vilken bostad arbetsgivaren betalar kostnaden för, den i Sverige eller den i hemlandet. 3 Gällande rätt m.m. Av 6 § 2 b) SINK-lagen framgår att ersättning
Saknas: inkomsten samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Uppgiftsskyldighet för svenska handelsbolag utan fast driftställe med enbart utländska delägare
för handelsbolagets inkomst. Detta gäller givetvis under förutsättning att det inte finns andra inkomster i handelsbolaget som delägarna kan vara skattskyldiga för enligt 3 kap. 18 § och 6 kap. 11 § IL. Eftersom handelsbolaget ska lämna uppgift till ledning
Saknas: b samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Avdrag för godkända tjänstehundar
som ställningstagandet baseras på upphörde att gälla den 1 september 2020. Detta ställningstagande ska därför inte längre tillämpas från och med den 1 januari 2021. Ställningstagandet är upphävt, dnr 8-629546 . Se även Skatteverkets ställningstagande från den 31 maj 2011
Saknas: samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Trängselskatt och vägtrafikskatt - retroaktiv befrielse från skatteplikt
gäller). Fråga har uppkommit om från vilken tidpunkt befrielse från skatteplikt ska gälla. 3 Gällande rätt Uttrycklig reglering avseende beslutens tillämpning i tiden saknas. Av allmänna rättsgrundsatser torde följa att ett besluts rättsverkningar
Saknas: inkomsten samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Väsentlig ekonomisk betydelse enligt 2 kap. 4 § p. 2 taxeringslagen
om det skattebelopp som ska tas ut med anledning av beslut i en fråga som rör fysiska personer och dödsbon inte uppenbart överstiger 20 procent av prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Detsamma bör gälla för andra juridiska personer än dödsbon
Saknas: b samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Kontrolluppgiftsskyldighet för en värdepapperscentral, med anledning av FATCA-avtalet samt CRS och DAC 2
och annan inkomst. Dessutom ska uppgiften innehålla sammanlagd ersättning från försäljningar och inlösen av tillgångar som har tillgodoräknats eller betalts ut till kontot. Det rapporteringsskyldiga finansiella institutet ska lämna uppgift om försäljningar
Saknas: samordningsnummer torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Rapportering av betalningar till icke FATCA-deltagande finansiella institut.
institut. Av artikel 1 punkt 1.1. i Avtal mellan de behöriga myndigheterna i Amerikas förenta stater och Sverige (CAA) framgår att uppgifter i enlighet med artikel 4 punkt 1 b) FATCA-avtalet ska utbytas mellan Sverige och USA (SKV M 2015:18). I CAA (3.2.1
Saknas: samordningsnummer torde
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beloppsgränser för uttag av skattetillägg och för eftertaxering respektive efterbeskattning
åt. Att så också torde ha varit avsikten framgår av ovan nämnda uttalande i prop. 1971:10. I prop. 1989/90:74, s. 407, uttalades att beloppsgränsen för eftertaxering borde vara ca 5 000 kr taxerad inkomst. Den beloppsgränsen kom också att inflyta i RSV Dt 1992:7
Saknas: b samordningsnummer