Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer b måste" | Vägledning | Alla | 151 träffar
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 31 Entry into force
exchanged at as soon as possible. 2. The Convention shall enter into force upon the exchange of instruments of ratification and its provisions shall have effect: a) (in State A): b) (in State B): Beskrivning av artikeln Ett skatteavtal träder vanligtvis
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2024 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 31 Entry into force
into force upon the exchange of instruments of ratification and its provisions shall have effect: a) (in State A): b) (in State B): Beskrivning av artikeln Artikeln innebär att avtalet träder i kraft efter utväxlingen av ratifikationshandlingarna. Genom
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2017 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 25 Undanröjande av dubbelbeskattning
respektive Norge. De tillämpas inte av svensk skattemyndighet och behandlas därför inte närmare här. Punkt 6 Bestämmelsen anger hur dubbelbeskattning ska undanröjas för en person med hemvist i Sverige. Punkt 6 a Punkt 6 a motsvarar artikel 23 B punkt 1
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2018 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 25 Undanröjande av dubbelbeskattning
delvis med, artikel 23 B punkt 1 i OECD:s modellavtal. Punkt 6 a 1) innebär att avräkningsmetoden ska tillämpas på alla andra inkomster än de som anges i punkt 6 b. Den anger inte hur det avräkningsbara beloppet ska beräknas utan hänvisar till svensk
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2014 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 25 Undanröjande av dubbelbeskattning
Enligt denna så kallade metodartikel är avräkningsmetoden (creditmetoden) huvudmetod. Undantagandemetoden (exemptmetoden) tillämpas av vissa stater på vissa inkomster av enskild tjänst. Artikeln motsvarar delvis artikel 23 A och delvis artikel 23 B
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2016 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 25 Undanröjande av dubbelbeskattning
respektive Norge. De tillämpas inte av svensk skattemyndighet och behandlas därför inte närmare här. Punkt 6 Bestämmelsen anger hur dubbelbeskattning ska undanröjas för en person med hemvist i Sverige. Punkt 6 a) Punkt 6 a) motsvarar artikel 23 B punkt 1
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2014 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
den inte är skattskyldig där). För att uppnå en meningsfull tolkning av artikel 15 punkt 2 b måste begreppen ”arbetsgivare” och ”hemvist” tillämpas på delägarna snarare än på den delägarbeskattade personen. Denna tolkning kan skapa svårigheter i fall då delägarna
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
juridisk person. Även en sådan person kan vara arbetsgivare men kan inte ha hemvist i en avtalsslutande stat enligt artikel 4 (eftersom den inte är skattskyldig där). För att uppnå en meningsfull tolkning av artikel 15 punkt 2 b måste begreppen
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
kan vara arbetsgivare men kan inte ha hemvist i en avtalsslutande stat enligt artikel 4 (eftersom den inte är skattskyldig där). För att uppnå en meningsfull tolkning av artikel 15 punkt 2 b måste begreppen ”arbetsgivare” och ”hemvist” tillämpas på delägarna snarare
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 15 Income from employment
där). För att uppnå en meningsfull tolkning av artikel 15 punkt 2 b måste begreppen ”arbetsgivare” och ”hemvist” tillämpas på delägarna snarare än på den delägarbeskattade personen. Denna tolkning kan skapa svårigheter i fall då delägarna har hemvist i olika stater
Saknas: samordningsnummer