Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer b ränta" | 2020 | 11 träffar
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Särskilt om vissa skatteavtal
, ränta eller royalty ska Sverige avräkna motsvarande den grekiska inkomstskatt som skulle ha tagits ut om sådan befrielse eller nedsättning inte hade meddelats, s.k. machting credit-bestämmelse (XXIII § 2 andra stycket b)). Israel Artikel II § 1 e
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Vad är en inkomst enligt skatteavtal?
Begreppet inkomst definieras varken i OECD:s modellavtal eller i Sveriges skatteavtal. Schablonintäkt på uppskovsbelopp Högsta förvaltningsdomstolen har prövat frågan om schablonintäkt på uppskovsbelopp enligt 47 kap. 11 b § IL omfattas
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 9 Associated Enterprises
. Avtalstext 1. Where a) an enterprise of a Contracting State participates directly or indirectly in the management, control or capital of an enterprise of the other Contracting State, or b) the same persons participate directly or indirectly in the management
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 21 Other income
i detta”. Vad gäller Israel anges dock i metodartikeln, artikel XVII § 2.b), att inkomst som inte särskilt behandlas i avtalet och som har sin källa i Israel är undantagen från svensk skatt förutsatt att beskattning skett i Israel. Detta gäller inte ränta och utdelning
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 12 Royalties
- och royaltydirektivet har som huvudprincip att ränte- och royaltybetalningar mellan närstående bolag inom EU ska undantas från skatt i utbetalarstaten (artikel 1.1). För att bolag ska vara närstående krävs ett direkt innehav av minst 25 procent av kapitalet (artikel 3 b
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
i det fall en medborgare i stat A som har hemvist i stat A beskattas hårdare i stat B än en medborgare i stat B som har hemvist i stat C. Grunden för tillämpningen skulle vara att de befinner sig ”under samma förhållanden”. Svaret är nej, eftersom
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 10 Dividends
merger or divisive reorganisation, of the company that holds the shares or that pays the dividend); b) 15 per cent of the gross amount of the dividends in all other cases. The competent authorities of the Contracting States shall by mutual agreement
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 7 Business profits
av sådant kapital som inte ger upphov till en avdragsgill ränta. Allokeringen av ”fritt kapital” ska leda till ett resultat som är i överensstämmelse med armlängdsprincipen ( vinstallokeringsrapporten del 1, avsnitt B-3 punkt 28 ff ). Av ”The authorized OECD
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
under mellantiden skiftat hemvist mellan de avtalsslutande staterna kan detta leda antingen till dubbelbeskattning eller till att vinsten blir obeskattad. I punkt 32.8 i kommentaren till artikel 23 A och 23 B behandlas frågan vilken inverkan olika
Saknas: samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Förordning (1975:1427) om tillämpning av avtal mellan Sverige och Brasilien för undvikande av dubbelbeskattning beträffande inkomstskatter, m.m.
efter den dag då förordningen enligt uppgift på den utkom från trycket i Svensk författningssamling. Bilaga 2 B. Särskilda anvisningar till art. 10 (jfr punkt 1 i protokollet) 2. När en fysisk eller juridisk person med hemvist i Sverige uppbär utdelning
Saknas: samordningsnummer