Filtrera på område
Sökresultat: "royalty beslutet bör" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2021 | 91 träffar
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Omprövning av det överklagade beslutet
. Klaganden bör också upplysas om att den fortsatta handläggningen av överklagandet kommer att ske i förvaltningsrätten. Inte heller sådana beslut ska förses med någon överklagandehänvisning, p.g.a. att överklagandet anses omfatta det nya beslutet i enlighet
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Beslut som får överklagas och vem som får överklaga / Överklagande av den beslutet gäller och besluts överklagbarhet
. Detta bör Skatteverket själv kunna bedöma. Om den enskildas intresse av att få beslutet ändrat har sin grund i något annat ekonomiskt mellanhavande med det allmänna, ska den enskilda redovisa vilka omständigheter som motiverar en ändring av beslutet
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Bevissäkring / Verkställighet av beslut om bevissäkring / Förutsättningar för verkställighet
får verkställas utan att den som beslutet gäller underrättas i förväg bör detsamma gälla ett beslut om försegling för att skydda handlingarna ( prop. 2010/11:165 s. 1171 f. ). Om den som beslutet gäller inte har underrättats om beslutet innan
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Rättelse av skrivfel och liknande i Skatteverkets beslut
om en möjlighet för Skatteverket att göra en rättelse, inte en skyldighet. Skatteverket bör dock utnyttja möjligheten att rätta ett fel när det kan förutses ha en praktisk betydelse för parten. Om en part uttryckligen begär en rättelse ska Skatteverket
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Begäran om inhibition vid överklagande av ett beslut
att kontrollera om beslutet ifråga gäller omedelbart. Bedömningen av inhibitionsfrågan bör utgå ifrån betydelsen för den enskilda av att beslutet inte verkställs direkt och sannolikheten att överklagandet kan komma att bifallas. Initiativ till inhibition En fråga
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / När efterbeskattning inte får beslutas
det bristfälliga beslutet bör Skatteverket ändra beslutet så att kraven på motivering uppfylls. Beslutet ska alltså inte undanröjas och ersättas med ett nytt beslut. Det skulle strida mot förbudet att fatta beslut om efterbeskattning två gånger i samma fråga i 66
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Fastighetstaxering
det inte någon roll av vilken anledning Skatteverket anser att beslutet bör ändras till klagandens nackdel. Ett omprövningsbeslut till klagandens nackdel får endast meddelas om förutsättningarna för omprövning till nackdel enligt bestämmelserna i 20 kap. 13–20 §§ FTL
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Överklagande av Skatteverkets beslut / Tiden för överklagande / Rättidsprövning
när klaganden fick del av beslutet bör Skatteverket utgå från att skrivelsen har kommit in i rätt tid ( prop. 1985/86:80 s. 74 ). Har skrivelsen kommit in i rätt tid till Skatteverket? Ett överklagande anses komma in till en myndighet den dag då handlingen når
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
kan ligga till grund för att ändra ett beslut ( prop. 2016/17:180 s. 328 ). Det innebär att ett beslut som regel bör kunna ändras så snart det av något skäl finns anledning att dra slutsatsen att beslutet är oriktigt ( prop. 2016/17:180 s. 230
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Förvaltningsrätt & förfarande / Beslut / När beslut får verkställas
om ett överklagande av beslutet leder till att det upphävs om någon annan omständighet talar för att man bör avvakta med verkställigheten. Det krävs normalt att det är fråga om omständigheter som är av mera kvalificerad art för att de ska kunna väga upp det motstående
Saknas: royalty