Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer bolag frågor" | Vägledning | 2023 | 12 träffar
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
offentliga organ och institutioner (häri inräknas inte statliga verk och bolag som bedriver verksamhet i vinstsyfte) på grund av deras natur, att medge samma förmåner åt andra staters offentliga organ och institutioner. Inte heller medför bestämmelserna
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 3 General definitions
to the term under other laws of that State. Beskrivning av artikeln Punkt 1 a – person Definitionen är mycket vidsträckt och omfattar fysisk person (”individual”), bolag (”company”) och varje annan personsammanslutning (”body of persons
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 3 Allmänna definitioner
the Law of the Sea of 10 December 1982). Punkterna 1 b och 1 c överensstämmer med artikel 3 punkt 1 a respektive 1 b i OECD:s modellavtal medan punkt 1 d saknar motsvarighet i modellavtalet. Definitionen av ”bolag” i punkt 1 c omfattar även
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Särskilt om vissa skatteavtal
Här behandlas vissa artiklar i skatteavtal som ofta ger upphov till frågor. Texten kommer att utvidgas löpande med fler avtal och artiklar. Avtalstexterna finns i Rättslig vägledning under fliken Regler & ställningstaganden > Skatteavtal
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 4 Resident
”) kan enligt artikel 4 punkt 1 ha hemvist i en avtalsslutande stat. Frågor med anledning av detta behandlas i kommentarspunkterna 8.6 - 8.10 . Svenska värdepappersfonder och specialfonder behandlas särskilt nedan. Högsta förvaltningsdomstolen har ansett
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
hemvist. Beträffande uttrycket ”enterprise of a Contracting state”, se artikel 3 punkt 1 d . Punkt 4 Fastighetsbolag Genom denna bestämmelse likställs i avtalshänseende avyttring av fast egendom och avyttring av andel i bolag vars värde till mer än hälften
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 12 Royalties
som faktiskt får förmånen av inkomsten. På grund av detta drar kommittén för skattefrågor i rapporten ”Double Taxation Conventions and the Use of Conduit Companies” slutsatsen att ett bolag som fungerar som mellanman, även om det formellt sett är ägare, normalt
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 11 Interest
att ett bolag som fungerar som mellanman (”conduit company”), även om det formellt sett är ägare, normalt inte kan anses vara den verklige innehavaren om det i praktiken har så begränsade befogenheter att det bara utgör de berörda parternas förvaltare
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
. Där ges följande exempel på en situation som medför risk för dubbelbeskattning: En verksamhet bedrivs via ett fast driftställe i stat E av ett bolag (”partnership”) hemmahörande där. En delägare med hemvist i Stat R säljer sin andel i bolaget. Stat R
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2023 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Mest-gynnad-nations-klausuler / Vad innebär mest-gynnad-nations-klausuler?
bara får tas ut med 10 procent. Konsekvensen blir att kupongskatt bara får tas ut med 10 procent på utdelningar från svenska bolag till mottagare med hemvist i land A. Konsekvensen blir också att en obegränsat skattskyldig person bara får avräkning
Saknas: samordningsnummer