Filtrera på område
Sökresultat: "royalty får köpa sälja" | 2022 | 16 träffar
/ Vägledning / 2022 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattskyldighet för uppskovsbränslen / Distansförsäljning till Sverige
. Ett sådant godkännande får ges när säljaren har ställt säkerhet för skatten. Representanten ska enligt fullmakt av säljaren som ombud svara för redovisningen av skatt. Representanten ska i övrigt företräda säljaren i frågor som gäller skatt enligt LSE. Underlag
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2022 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Skepp och båtar
ändamål. Hur åstadkoms skattebefrielsen? Hur skattebefrielsen åstadkoms regleras i kapitel 7, 8 och 9 LSE. Skattebefrielse genom avdrag Den som är skattskyldig får del av sin skattebefrielse genom att göra avdrag för skatt på bränsle
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2022 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattesatser, skattepliktig kvantitet m.m.
att skatt ska betalas med de skattebelopp som gäller för likvärdigt bränsle enligt 2 kap. 1 § LSE. Vad som avses med likvärdigt bränsle får avgöras från fall till fall. Det föreskrivs inte någon märkning eller färgning av produkter som är skattepliktiga
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2022 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Återbetalning
§ 8 eller 11 eller med stöd av 6 a kap. 2 a § eller 6 a kap. 2 c § LSE. Det rör sig dels om ett krav på att sökanden inte får vara ett företag utan rätt till statligt stöd , dels ett krav på att sökanden ska lämna vissa uppgifter. Återbetalning
Saknas: royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Volymomräkning av bränsle enligt 2 kap. 2 § lagen om skatt på energi – villkor för omräkning är inte tillämpligt i vissa fall
skattskyldighet inträder för enligt 5 kap. 1 § 1 LSE. Frågeställning I 2 kap. 2 § första stycket LSE finns bestämmelser om att den skattskyldige i vissa fall får räkna om bränslets volym vid skattskyldighetens inträde. Om skattskyldighet inträder vid leverans
Saknas: royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Skattebelopp för dimetyleter, DME
när skattskyldigheten inträder har en annan temperatur får volymen räknas om till 15°C. Om skattskyldighet inträder vid leverans till en köpare som inte är registrerad som skattskyldig för bränslen, får dock omräkning göras endast om detta särskilt avtalats
Saknas: royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Riksskatteverkets inställning i vissa frågor rörande hantering av bränsle för skattebefriat ändamål
Sammanfattning Dnr. 10882-01/100 Skattebefriad förbrukare Allmänt Av 8 kap. 1 § första stycket lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE) framgår att som skattebefriad förbrukare får godkännas den som förbrukar bränsle för ändamål som anges i 6 a
Saknas: royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Gas som för en godkänd lagerhållares räkning anses ha förts in till Sverige via rörledning från Danmark
med varandra till ett system av naturgasnät (i detta dokument benämnt naturgassystemet ). Strukturen för handel med och transport av gas inom naturgassystemet gör det möjligt att av gasproducenter eller mellanhänder köpa olika typer av gas som matas in
Saknas: royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Gas som matas ut från ett naturgasnät i ett annat EU-land och transporteras till Sverige kan anses vara biogas enligt lagen om skatt på energi
av innehållet i den enskilda behållaren, får man istället med hjälp av inköpsavtal m.m. göra en skattemässig bedömning av vilken gas som ska anses ha förts in till Sverige från det andra EU-landet. Om det då är fråga om flytande gas som med hjälp av inköpsavtal
Saknas: royalty
/ Regler och ställningstaganden / EU-författningar / EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) nr 952/2013 av den 9 oktober 2013 om fastställande av en tullkodex för unionen (omarbetning)
och dess medlemsstaters ekonomiska intressen. b) Att skydda unionen från illojal och olaglig handel samtidigt som legitim affärsverksamhet får stöd. c) Att säkerställa unionens och dess invånares säkerhet och skydd, samt skyddet av miljön, vid behov i nära samarbete