Filtrera på område
Sökresultat: "royalty förenklingar måste ompröva överklaga" | 2019 | 20 träffar
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Ideella föreningar och registrerade trossamfund / Inskränkt skattskyldighet / Skattskyldighetens omfattning / Exempel på näringsinkomster som beskattas
om en allmännyttig ideell förening eller ett registrerat trossamfund är skattskyldiga för en inkomst måste man först pröva om inkomsten kommer från en näringsverksamhet enligt 13 kap. 1 § IL . Man måste även pröva om näringsinkomsten är s.k. kvalificerad, dvs
Saknas: förenklingar ompröva
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Ideella föreningar och registrerade trossamfund / Inskränkt skattskyldighet / Skattskyldighetens omfattning / Hävdvunna finansieringskällor
att utöva den aktuella formen av verksamhet. Det framgår dock inte närmare hur bedömningen ska gå till och i vilken omfattning som påverkan på andra näringsidkare är acceptabel. I förarbetena anges att hänsyn måste tas till att olika näringsidkare bör kunna
Saknas: förenklingar ompröva
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Immateriella tillgångar
till andra skattefrågor (p. 6.13–6.14) Man ska notera att begreppet ”intangible” har en särskild betydelse i OECD:s riktlinjer. Begreppet ska inte blandas ihop med det som skrivs om immateriella tillgångar i andra sammanhang, t.ex. i artikel 12 (royalty
Saknas: förenklingar ompröva
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Beskattningstidpunkten / Ändra bokslut och redovisat resultat i efterhand
avser ett beskattningsår som inte längre är möjligt att ompröva (Skatteverkets ställningstagande Ändringar i efterhand av skattemässigt resultat av näringsverksamhet ). Rättelse under löpande beskattningsår Ibland kan ett företag begära att av praktiska
Saknas: förenklingar royalty
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
Korrigeringsregeln i 14 kap. 19 § IL är i regel tillämplig när resultatet har blivit för lågt på grund av att villkor har avtalats som avviker från sådana villkor som skulle ha avtalats mellan oberoende näringsidkare. Ytterligare några villkor måste
Saknas: förenklingar ompröva
/ Vägledning / 2019 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Koncerner och intressegemenskaper / Vad är intressegemenskap?
beroende på olika uttalanden i förarbetena. För att avgöra om företag är i intressegemenskap med varandra måste man också kontrollera vilka företagstyper eller associationsformer som kan ingå i en intressegemenskap enligt den aktuella regeln. Olika
Saknas: förenklingar ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Särskild löneskatt på premier för utländska försäkringar avseende utsänd personal
för en utländsk arbetsgivare. Särskild löneskatt på pensionskostnader måste emellertid betraktas som en skatt, som beträffande systemet för dess fastställande behandlas som inkomstskatt. Skattskyldigheten för utländska rättssubjekt att betala inkomstskatt
Saknas: förenklingar ompröva
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ändringar i efterhand av skattemässigt resultat av näringsverksamhet
av räkenskapsår 1 ger företaget ett avdrag med 20 tkr. Företaget rättar felet i sin bokföring år 4 varvid 20 tkr bokförs som en kostnad och 20 tkr som skuld till företagaren. I inkomstdeklarationen för räkenskapsår 4 måste ett tillägg göras med en intäktspost
Saknas: förenklingar royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka förhandsbesked ska Skatteverket lämna upplysningar om mot bakgrund av EU:s ändringsdirektiv 2015/2376 (DAC 3)?
förhandsbesked från Skatterättsnämnden (och Högsta förvaltningsdomstolen om de överklagas) som Skatteverkets skriftliga svar på rättsliga frågor. Det framgår också att syftet med DAC 3 måste beaktas vid bedömningen av vilka besked och svar som ska omfattas
Saknas: förenklingar royalty
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka tax rulings (förhandsbesked) ska Skatteverket lämna information om enligt Action 5 i OECD:s/G20:s BEPS-projekt?
att förlita sig på beskedet krävs att förhandsbeskedet, åtminstone i praktiken, är bindande för skattemyndigheten gentemot den skattskyldige. Det måste också framgå vem beskedet gäller. Generella svar på och bedömningar av materiella frågor faller utanför
Saknas: förenklingar royalty