Filtrera på område
Sökresultat: "royalty företag ska" | Dataskydd & sekretess | 2019 | 17 träffar
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Vem ska iaktta sekretess? / Tystnadsplikt och meddelarfrihet
och som avser telefonsamtal till eller från någon annan person hos myndigheten ( 40 kap. 4 § OSL ). Sekretessbestämmelsen saknar skaderekvisit vilket innebär att sekretessen är absolut och att någon skadeprövning inte ska göras ( prop. 1979/80:2 Del A s. 314
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretess i förhållande till parter / Likvidator
Ett företag kan upplösas genom likvidation. En utsedd likvidator är behörig företrädare för ett företag under avvecklingen. Aktiebolag Vid likvidation av ett aktiebolag ska en likvidator utses. En likvidator träder i styrelsens och den verkställande
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Vad är en allmän handling? / Förvarad hos en myndighet
En av förutsättningarna för att en handling ska vara en allmän handling är att handlingen är förvarad hos en myndighet. De andra förutsättningarna är att handlingen är inkommen till myndigheten eller upprättad av myndigheten. När är en handling
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Grundläggande bestämmelser / Grundläggande principer
personuppgiftsbiträde. Vem är personuppgiftsansvarig Den som ensam eller tillsammans med andra bestämmer vilka uppgifter som ska behandlas och vad uppgifterna ska användas till har ansvaret för behandlingen och är personuppgiftsansvarig ( artikel 4.7 EU:s
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Beskattningsverksamheten / Sekretess till skydd för myndigheten
som en myndighet ska göra ( 17 kap. 1 § OSL ). Planläggningen kan avse både granskning av enskilda företag och mer omfattande kontrollaktioner, t.ex. branschgranskningar. Formuleringen ”uppgift om” innebär att sekretessen inte bara gäller hos själva
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretess i förhållande till parter / Enskild
enskild har samma betydelse oavsett var i OSL det förekommer. Följande räknas inte som en enskild: kommunala företag som jämställs med myndighet enligt 2 kap. 3 § OSL ( RÅ 2001 ref.79 och RÅ 2002 ref.24 ) en kommun som är part i ett skatteärende ( RÅ 2001
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / SPAR-verksamheten
-verksamheten innebär, förutom att hålla registret, att Skatteverket fattar beslut om tillgång till SPAR för enskilda och myndigheter. När är SparL tillämplig? Syftet med SPAR är att enskilda och myndigheter ska kunna använda uppgifterna i SPAR för de ändamål
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
Myndigheter ska samarbeta med varandra och lämna information till varandra. Utbytet av uppgifter kan däremot inte ske helt fritt. För att en sekretessbelagd uppgift ska kunna lämnas till en annan myndighet eller självständig verksamhetsgren
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessregler / Beskattningsverksamheten / Sekretess till skydd för den enskilda
av de företag som tillhör en viss mervärdesskattegrupp kan därför inte lämnas ut ( KRNS 2010-03-01, mål nr 7163-09 ). Registrering av representant 5 kap. 2 § SFL Skatteverket får besluta att en av delägarna i ett enkelt bolag eller ett partrederi ska svara
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Beskattningsverksamheten / Hur personuppgifter får behandlas
i beskattningsverksamheten När Skatteverket behandlar personuppgifter i beskattningsverksamheten ska artikel 5 i EU:s dataskyddsförordning om principer för behandling av personuppgifter tillämpas. Dessa principer är laglighet, korrekthet och öppenhet ändamålsbegränsning
Saknas: royalty