Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer fråga födelseort ska torde" | Punktskatter och trafikskatter | 2021 | 14 träffar
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Naturgrusskatt
Skattepliktigt naturgrus Naturgrusskatt ska betalas för brutet naturgrus om utvinningen sker för annat ändamål än markinnehavarens husbehov och om några andra förutsättningar också är uppfyllda ( 1 § LSN ). Ett av följande villkor måste även
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattskyldighet för uppskovsbränslen / Undantag från skattskyldighet i vissa fall
ett motorfordon, medan påhängsvagnen rubriceras som släpvagn. Avsikten med EG:s regel torde dock vara att skatt vid införsel inte ska tas ut för något bränsle som driver fordonskombinationen eller förser t.ex. ett kylsystem med bränsle under transporten. I vad mån
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Godkända aktörer / Upplagshavare
som upplagshavare kan endast omfatta de bränslen som avses i 1 kap. 3 a § LSE (jfr 4 kap. 1 § LSE ). En upplagshavare som tar emot bränsle som flyttas under uppskovsförfarandet ska göra det på det skatteupplag eller den direkta leveransplats som angetts
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Tobaksskatt / Cigaretter, cigarrer och cigariller samt röktobak / Skatteplikt / Skattepliktiga varor
som båda ska vara uppfyllda för att det ska vara fråga om sådan röktobak som omfattas av definitionen. Dels ska tobaken ha skurits eller på annat sätt strimlats, tvinnats eller pressats till kakor, dels ska den gå att röka utan ytterligare industriell
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattebefriade användningsändamål / Skepp och båtar
gäller i de fall där man avtalat om att företaget mot ersättning ska tillhandahålla andra tjänster än transporttjänster. Det anses dock vara fråga om användning av fartyget för privat ändamål om förflyttningen av fartyget till den aktuella platsen sker
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Energiskatt, koldioxidskatt, svavelskatt / Bränsle / Skattesatser, skattepliktig kvantitet m.m.
efter den skattesats som gäller för bensin, om det är fråga om ett fordon med bensinmotor, och annars efter den skattesats som gäller för dieselolja. Det ankommer på Skatteverket att i enskilda fall avgöra efter vilken skattesats ett bränsle ska beskattas (jfr prop
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Vägledning / 2021 / Punktskatter & trafikskatter / Avfallsskatt / Avdrag
för att bedöma vilka upplag som kan komma i fråga för tillämpning av avdragsbestämmelsen. Flertalet upplag torde ha miljötillstånd för deponering av farligt avfall men ett sådant tillstånd är inte en förutsättning för att avdrag ska kunna medges
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Trängselskatt och vägtrafikskatt - retroaktiv befrielse från skatteplikt
gäller). Fråga har uppkommit om från vilken tidpunkt befrielse från skatteplikt ska gälla. 3 Gällande rätt Uttrycklig reglering avseende beslutens tillämpning i tiden saknas. Av allmänna rättsgrundsatser torde följa att ett besluts rättsverkningar
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Fördelning av de bränslen som förbrukats för framställning av skattepliktig och icke skattepliktig el
1 Sammanfattning Skatteverket anser att vid tillämpningen av 7 kap. 1 § 2, 9 kap. 2 § och 11 kap. 10 § lagen (1994:1776) om skatt på energi (LSE) , när det gäller skattebefrielse enligt 6 a kap. 1 § 7 LSE, ska följande gälla avseende fördelningen
Saknas: födelseort samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Ändringar med anledning av att taxfree-försäljningen inom Europeiska unionen upphör den 1 juli 1999, m.m.
inom EU i fråga om passagerare som stigit på inom EU. Återresan betraktas som en fristående transport. Vid flygresa inom EG-området där ett flygplan mellanlandar i ett EG-land torde inte en normal mellanlandning medföra att orten där mellanlandningen sker
Saknas: födelseort samordningsnummer