Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer fråga frågor ska synes" | Vägledning | 2020 | 29 träffar
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
av en sådan reservation också kommit till uttryck i det skatteavtal som ska tillämpas. Vidare anser Skatteverket att en anmärkning ska anses utgöra det andra landets syn på hur artikeln ska tolkas, om det inte framgår att denna syn inte upprätthållits i det aktuella
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 9 Närstående företag
Punkt 1 överensstämmer i sak med modellavtalets artikel 9 punkt 1 . Punkt 2 överensstämmer i sak med modellavtalets artikel 9 punkt 2. Enligt punkt 2 i det nordiska avtalet ska justeringen av beskattningen i den andra staten göras ”om denna andra
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 4 Resident
För att en fysisk eller juridisk person ska kunna tillämpa ett skatteavtal måste den ha hemvist i någon av de avtalsslutande staterna. Bara en av staterna kan vara hemviststat vid tillämpning av avtalet. Om en person är obegränsat skattskyldig
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 25 Undanröjande av dubbelbeskattning
också när två stater beskattar samma inkomst vid olika tidpunkter. Beträffande dessa frågor, se Tolkning av skatteavtal . Punkterna 1–5 Punkterna 1–5 anger hur dubbelbeskattning ska undanröjas för person med hemvist i Danmark, Färöarna, Finland, Island
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Öresundsavtalet (2003 års avtal mellan Sverige och Danmark)
till och inbetalningar gjordes till pensionsordningen innan Adam flyttade till Sverige. Den danska ordningen omfattas av avsnitt I i den danska pensionsbeskattningslagen och det är fråga om en dansk pensionsordning där inbetalningar är avdragsgilla och inte ska tas
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Avtalets uppbyggnad
främst på att det nordiska avtalet är multilateralt medan modellavtalet är bilateralt. De materiella avvikelserna beror främst på särdrag i de nordiska ländernas skattelagstiftningar och politik i fråga om skatteavtal. Särskilda avtal med Danmark
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
om likabehandling i punkt 1 ska tillämpas i fråga om en fysisk person med hemvist i en avtalsslutande stat som har fast driftställe eller stadigvarande anordning i en annan avtalsslutande stat. Huvudsyftet med bestämmelsen i första meningen är att förhindra
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Modellavtalets uppbyggnad
Modellavtalet fördelar beskattningsrätten till olika typer av inkomster och anger på vilket sätt dubbelbeskattning ska undanröjas. Till modellavtalet hör kommentarer som preciserar artiklarnas innebörd. Avtal och kommentarer De flesta svenska
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Det nordiska skatteavtalet / Artikel 3 Allmänna definitioner
. Högsta förvaltningsdomstolen har ansett att bedömningen av om det är fråga om internationell trafik ska göras resa för resa och att det ska förekomma transport av gods eller passagerare under resan ( HFD 2018 ref. 83 ). Skatteverket har skrivit en rättsfallskommentar
Saknas: samordningsnummer
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Vad är en inkomst enligt skatteavtal?
att intäktsposter av det aktuella slaget ska omfattas av avtalet. Schablonintäkt på uppskovsbelopp omfattas därför inte av avtalet ( HFD 2012 ref. 60 ). Målet gällde det nordiska skatteavtalet men samma bedömningsprincip är tillämplig när det gäller andra
Saknas: samordningsnummer