Filtrera på område
Sökresultat: "samordningsnummer fråga kunnat ska" | Förvaltningsrätt & förfarande | Ställningstaganden | 2019 | 35 träffar
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Personalliggare i byggbranschen
Bestämmelser som innebär att personalliggare ska föras på byggarbetsplatser där byggverksamhet bedrivs träder i kraft den 1 januari 2016. Här lämnar Skatteverket viss grundläggande information om dessa bestämmelser. Övergångsbestämmelser De nya
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Personalliggare i verksamhetslokaler – begreppet verksam
i personalliggare. Fråga uppkommer om vad som krävs för att en person ska bedömas vara verksam och alltså omfattas av dokumentationskravet på personalliggare. Frågeställningen gäller inte personalliggare på byggarbetsplatser utan gäller bara personalliggare
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Personalliggare i verksamhetslokaler – arbete på annan plats än i den ordinarie verksamhetslokalen
i ett antal frågor. Verksamma personer i en näringsverksamhet kan under ett arbetspass utföra arbete utanför det som kan betraktas som verksamhetens ordinarie verksamhetslokal. Fråga uppkommer då om hur arbetspasset ska dokumenteras. Frågeställningen gäller
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Personalliggare i verksamhetslokaler – vad utgör en verksamhetslokal vid blandad verksamhet?
i samma verksamhetslokal ska löpande dokumentera nödvändiga identifikationsuppgifter i personalliggaren även för de personer som är verksamma i den andra verksamheten. Fråga uppkommer då om vad som utgör en verksamhetslokal i den mening som avses i 39 kap. 11 § SFL
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Hur ska det s.k. relevanskravet (foreseeable relevance) förstås vid informationsutbyte på begäran?
bestämmelser har införts i 8 a och 8 b §§ förordningen (2012:848) om administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning. När Skatteverket handlägger en annan medlemsstats begäran om information med stöd av handräckningsdirektivet ska
Saknas: samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilka upplysningar krävs för att en näringsidkare, som har ansökt om prissättningsbesked hos Skatteverket, inte ska anses ha lämnat oriktig uppgift i inkomstdeklarationen?
vid internationella transaktioner [2009:1289]). I ansökan ska lämnas de uppgifter som behövs för att prissättningsfrågan ska kunna bedömas på ett korrekt sätt (11 §). Ett prissättningsbesked får inte avse en enkel fråga eller transaktioner av mindre omfattning (12 § 1
Saknas: samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Beslut att redovisningsperioden för mervärdesskatt ska vara en kalendermånad i stället för tre
initiativ enligt 10 kap. 14 b § första stycket andra punkten skattebetalningslagen (1997:483), SBL, ska meddelas i form av en särskilt uppsatt beslutshandling. Underrättelse om beslutet sker genom att beslutshandlingen expedieras. Beslut om ändrad
Saknas: samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Vilken rättsakt ska Skatteverket åberopa vid begäran om informationsutbyte?
. EU:s handräckningsdirektiv är bindande för EU:s medlemsstater vad gäller det resultat som ska uppnås. För Sveriges del har direktivet införlivats genom en särskild lag (2012:843) om administrativt samarbete inom Europeiska unionen i fråga om beskattning
Saknas: samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Till vilken redovisningsperiod ska, vid tillämpning av 11 kap. 2 § andra stycket skattebetalningslagen, en mervärdesskattehöjning för skattskyldig med tremånadersredovisning och räkenskapsår 1 maj - 30 april hänföras?
under samma förutsättningar görs under beskattningsåret, så kan den inte hänföras till senare redovisningsperiod än oktober-december 2009. 2 Bakgrund och frågeställning Fråga har uppkommit om hur 11 kap. 2 § andra stycket skattebetalningslagen (1997:483), SBL, ska tolkas
Saknas: samordningsnummer
/ Regler och ställningstaganden / Ställningstaganden / Väsentlig ekonomisk betydelse enligt 2 kap. 4 § p. 2 taxeringslagen
om det skattebelopp som ska tas ut med anledning av beslut i en fråga som rör fysiska personer och dödsbon inte uppenbart överstiger 20 procent av prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Detsamma bör gälla för andra juridiska personer än dödsbon
Saknas: samordningsnummer