Filtrera på område
Sökresultat: "royalty frågan kunnat ska synes" | 2022 | 19 träffar
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 12 Royalties
av en royalty anses vara den verkliga innehavaren av royaltyn betyder inte att den skattefrihet i källstaten som anges i artikel 12 punkt 1 per automatik ska medges. Skattefriheten ska inte medges i fall då artikeln missbrukas ( punkt 4.4 i OECD:s kommentarer
Saknas: frågan synes
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Mest-gynnad-nations-klausuler / Skatteavtal där en mest-gynnad-nations-klausul har aktiverats / Namibia
Skatteavtalet med Namibia innehåller fyra mest-gynnad-nations-klausuler (MFN-klausuler). Klausulerna som avser ränta och royalty har aktiverats vilket innebär att ränta och royalty ska beskattas med en lägre procentsats i källstaten och att en viss
Saknas: frågan synes
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Särskilt om vissa skatteavtal
får USA inte utnyttja sin overriding taxing right, till exempel när det gäller socialförsäkringspension samt vid tillämpning av bestämmelsen om företag i intressegemenskap (artikel 1 punkt 5). Sverige ska inte avräkna sådan skatt som USA tar ut enligt
Saknas: synes
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / Tolkning av skatteavtal
anses utgöra det andra landets syn på hur artikeln ska tolkas, om det inte framgår att denna syn inte upprätthållits i det aktuella skatteavtalet. Om det andra landets syn avviker från den svenska uppfattningen om hur en bestämmelse ska tolkas så ska
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 4 Resident
) att hemviststaten vid dubbel hemvist i vissa fall ska fastställas genom överenskommelse mellan de behöriga myndigheterna. Se vidare Skatteverkets ställningstagande Tillämpning av artikel IV punkt 3 i skatteavtalet med Spanien . Punkt 3 Frågan om dubbel hemvist
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 24 Non-Discrimination
En medborgare i en avtalsslutande stat ska inte bli mindre fördelaktigt behandlad i den andra staten än vad en medborgare i den senare staten blir under samma förhållanden. Artikel 24 i OECDs modellavtal undanröjer diskriminering i vissa specifika
Saknas: synes
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 21 Other income
enligt domstolen inte heller på något annat sätt att de avtalsslutande staterna avsett att intäktsposter att detta slag ska omfattas av avtalet. Högsta förvaltningsdomstolens resonemang är tillämpligt även när det gäller andra skatteavtal än det nordiska
Saknas: frågan synes
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 5 Permanent establishment
in the two enterprises. Coronakrisens inverkan på förekomsten av fast driftställe OECD sekretariatet (härefter sekretariatet) har med anledning av coronapandemin publicerat vägledning (gett sin syn) på sin webbplats www.oecd.org den 3 april 2020
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 25 Mutual agreement procedure
2 Den behöriga myndigheten ska, då den finner en invändning grundad, antingen själv snarast möjligt vidta de åtgärder som krävs för att beskattningen inte ska stå i strid med avtalet eller, om detta inte är möjligt, försöka lösa frågan genom
Saknas: royalty synes
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Skatteavtal / OECD:s modellavtal / Article 13 Capital gains
av det aktuella skatteavtalet,. Samma sak gäller vid tillämpning av ett nytt skatteavtal. I artikeln anges inte hur en kapitalvinst ska beräknas utan detta får ske enligt bestämmelserna i respektive stats interna lagstiftning ( punkterna 3.1 och 12 i OECD:s
Saknas: royalty synes