Filtrera på område
Sökresultat: "royalty frågan måste ompröva" | Dataskydd & sekretess | Alla | 19 träffar
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Grundläggande bestämmelser / Grundläggande principer
Skatteverket ansvarar för den behandling av personuppgifter som görs i verkets verksamhet. Behandling måste alltid uppfylla de grundläggande principerna i EU:s dataskyddsförordning (artikel 5 EU:s dataskyddsförordning). Ansvar för behandling
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2018 / Dataskydd & sekretess / Dataskydd / Grundläggande bestämmelser / Grundläggande principer
Skatteverket ansvarar för den personuppgiftsbehandling som görs i myndighetens verksamhet. Skatteverkets behandling av personuppgifter måste alltid uppfylla de grundläggande principerna i EU:s dataskyddsförordning (artikel 5 EU:s
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2015 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
uppgifter om den som söks för delgivning än de uppräknade kan inte fås med stöd av denna bestämmelse. Frågan om uppgiftslämnande måste i så fall prövas enligt den s.k. generalklausulen i 10 kap. 27 § OSL . Bestämmelsen kan även tillämpas vid bistånd
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2016 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
uppgifter om den som söks för delgivning än de uppräknade kan inte fås med stöd av denna bestämmelse. Frågan om uppgiftslämnande måste i så fall prövas enligt den s.k. generalklausulen i 10 kap. 27 § OSL . Bestämmelsen kan även tillämpas vid bistånd
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2017 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
( JO 2004/05 s. 29 ). Andra uppgifter om den som söks för delgivning än de uppräknade kan inte fås med stöd av denna bestämmelse. Frågan om uppgiftslämnande måste i så fall prövas enligt den s.k. generalklausulen i 10 kap. 27 § OSL . Bestämmelsen
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2020 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
kan inte ske helt fritt. Det beror på att sekretessen gäller även mellan myndigheter och mellan självständiga verksamhetsgrenar inom en myndighet ( 8 kap. 1 § OSL ). För att myndigheter ska kunna utföra sina uppgifter måste de ibland få tillgång även
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2019 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
kan inte ske helt fritt. Det beror på att sekretessen gäller även mellan myndigheter och mellan självständiga verksamhetsgrenar inom en myndighet ( 8 kap. 1 § OSL ). För att myndigheter ska kunna utföra sina uppgifter måste de ibland få tillgång även
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2018 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
sina uppgifter måste de kunna få tillgång även till sekretessbelagd information hos andra myndigheter. Därför finns det sekretessbrytande bestämmelser. De vanligaste finns i 10 kap. OSL. Specialbestämmelse om sekretess gentemot utländsk myndighet
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2021 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
för delgivning än de uppräknade kan inte lämnas ut med stöd av denna bestämmelse. Frågan om uppgiftslämnande måste i så fall prövas enligt den s.k. generalklausulen i 10 kap. 27 § OSL . Bestämmelsen kan även tillämpas vid bistånd med delgivning, t.ex. när svenska
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2023 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Sekretessbrytande regler / Mellan Skatteverket och andra myndigheter
när det avser en person som har s.k. skyddade personuppgifter (JO 2004/05 s. 29). Andra uppgifter om den som söks för delgivning än de uppräknade kan inte lämnas ut med stöd av denna bestämmelse. Frågan om uppgiftslämnande måste i så fall prövas enligt den s.k
Saknas: royalty