Filtrera på område
Sökresultat: "royalty hänseenden måste överklaga" | 2020 | 82 träffar
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
Korrigeringsregeln i 14 kap. 19 § IL är i regel tillämplig när resultatet har blivit för lågt på grund av att villkor har avtalats som avviker från sådana villkor som skulle ha avtalats mellan oberoende näringsidkare. Ytterligare några villkor måste
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Kommunalskattelag (1928:370)
. Lag (1990:650) . (Se vidare anvisningarna.) Anvisningar till 21 § 1. Näringsverksamhet anses föreligga om en skattskyldig erhåller ersättning i form av royalty eller periodiskt utgående avgift för utnyttjande av materiella eller immateriella tillgångar
/ Vägledning / 2020 / Skattebetalning & borgenärsarbete / Indrivning och utmätning / Överklagade utmätningsmål / Undantag från utmätning
under den närmaste tiden. Tillgången måste därför snabbt kunna omsättas i pengar som gäldenären kan använda för att trygga sitt underhållsbehov. HD anser att fondandelar i en värdepappersfond kan undantas från utmätning med en analog tillämpning av sjunde punkten, se
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Ideella föreningar och registrerade trossamfund / Inskränkt skattskyldighet / Skattskyldighetens omfattning / Exempel på näringsinkomster som beskattas
). När man prövar om en allmännyttig ideell förening eller ett registrerat trossamfund är skattskyldig för en inkomst måste man först pröva om inkomsten kommer från en näringsverksamhet enligt 13 kap. 1 § IL . Man måste även pröva om näringsinkomsten är s.k
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2020 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Ändring av beslut
som verket har meddelat som första instans om beslutet är uppenbart felaktigt och felet är väsentligt. Beslutet måste också gå att ändra snabbt och enkelt, utan att det blir till nackdel för någon enskild part ( 38 § FL ). Felet ska vara uppenbart
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2020 / Dataskydd & sekretess / Sekretess / Registrera och arkivera / Registrera allmänna handlingar
av sekretess och därför måste registreras. Särskilt gäller det handlingar med uppgifter där sekretessen är beroende av om ett skaderekvisit är uppfyllt. Av förarbetena till SekrL ( prop. 1979/80:2 Del A s. 357 ) framgår att sekretessbedömningen som måste ske
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Beräkna skatten / Skatter för fysiska personer / Skatt på ackumulerad inkomst / Näringsverksamhet / Inkomst av näringsverksamhet
1968 Fi 1534 , RRK K72 1:37 och RK 81 1:5 ). Regelbunden utbetalning av royalty med större eller mindre belopp betraktas normalt inte som ackumulerad inkomst (jämför RÅ 1965 Fi 719 och RÅ 1962 ref. 28 , jämför dock RRK K72 1:37 ). Särskild
Saknas: överklaga
/ Vägledning / 2020 / Andra ämnesområden / Stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund – civilrätt / Registrerade trossamfund / Svenska kyrkan
för sin verksamhet. Ett byte av associationsform måste ske frivilligt och vara angeläget för trossamfundet ur såväl religiös som praktisk synvinkel. Lagen om Svenska kyrkan Trots att en utgångspunkt för relationsändringen mellan kyrkan och staten var att uppnå
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Särskilt om vissa skattesubjekt / Ideella föreningar och registrerade trossamfund / Inskränkt skattskyldighet / Skattskyldighetens omfattning / Hävdvunna finansieringskällor
som påverkan på andra näringsidkare är acceptabel. I förarbetena anges att hänsyn måste tas till att olika näringsidkare bör kunna konkurrera på samma villkor ( prop. 1976/77:135 s. 72 ). En verksamhet som bedrivs stadigvarande och under ungefär samma former
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2020 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Immateriella tillgångar
till andra skattefrågor (p. 6.13–6.14) Man ska notera att begreppet ”intangible” har en särskild betydelse i OECD:s riktlinjer. Begreppet ska inte blandas ihop med det som skrivs om immateriella tillgångar i andra sammanhang, t.ex. i artikel 12 (royalty
Saknas: hänseenden