Filtrera på område
Sökresultat: "royalty hänseenden ska" | Förvaltningsrätt & förfarande | Vägledning | 2016 | 7 träffar
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / CRS och DAC 2 / För vem ska kontrolluppgift lämnas?
Kontrolluppgifter ska bl.a. lämnas för fysiska personer och enheter som har skatterättslig hemvist i något annat land än Sverige och USA. Kontrolluppgifter för amerikanska specificerade personer ska lämnas enligt reglerna med anledning av FATCA
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Informationsutbyte med andra länder / Uppgiftsskyldighet / Uppgifter om finansiella konton (FATCA och CRS/DAC 2) / FATCA / För vem ska kontrolluppgift lämnas?
Kontrolluppgifter enligt reglerna med anledning av FATCA-avtalet ska lämnas för specificerade amerikanska personer: fysiska personer som är amerikanska medborgare eller har hemvist i USA samt enheter som är registrerade i USA eller i enlighet
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Registrering, deklarationer och uppgiftslämnande / Deklarationer och uppgiftslämnande / Kontrolluppgifter / Näringsverksamhet
av indistriell, kommersiell eller vetenskaplig natur ( 16 kap. 3 § 4 SFL ). Kontrolluppgiftsskyldigheten avser royalty och annan liknande ersättning. När man definierar vilka ersättningar som man ska lämna uppgifter om använder man OECD:s definiton av royalty
Saknas: hänseenden
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Utredning, kontroll & tillsyn / Särskilt om olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / Föreläggande / Föreläggande om att medverka personligen
alltid ska vända sig till huvudmannen när ett deklarationsombud har brustit i något hänseende. Det naturliga är att i första hand ta upp frågor om eventuella brister i de lämnade uppgifterna med deklarationsombudet, inom ramen för deklarationsombudets
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Regler för Skatteverkets verksamhet / AVSLUTAS 2020 Lagstiftning och rättskällor / Förordningar och myndighetsföreskrifter
av sin behörighet att besluta verkställighetsföreskrifter i materiellt hänseende ”fyller ut” en lag, även om lagen i och för sig skulle befinna sig inom det obligatoriska lagområdet. En förutsättning för att regeringen ska få göra
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Överklagande / Åtgärder efter ett domstolsavgörande avseende beskattning
Efter en dom ska Skatteverket vidta de debiteringsåtgärder och övriga verkställighetsåtgärder som krävs med anledning av domen. Skatteverket kan även få ett ärende återförvisat för ny handläggning. Om ett domslut är otydligt ska Skatteverket
Saknas: royalty
/ Vägledning / 2016 / Förvaltningsrätt & förfarande / Omprövning, rättelse och ändring / Omprövningsbestämmelser inom olika ämnesområden / Skatteförfarandelagen (SFL) / På Skatteverkets initiativ / Omprövning till nackdel / Efterbeskattning – omprövning på Skatteverkets initiativ till nackdel efter tvåårsfristen / På grund av oriktig uppgift
till och med utgången av 2020. Det innebär dock inte att Skatteverket ska ompröva ett beslut genom efterbeskattning under hela denna sexårsperiod. Under de två första åren (tvåårsfristen) ska omprövningsbeslutet i stället meddelas med stöd av 66 kap. 21 § SFL, d.v.s
Saknas: royalty