Filtrera på område
Sökresultat: "royalty lånet" | 2022 | 373 träffar
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hybrida missmatchningar / Avdrag utan inkludering genom fasta driftställen
dotterbolaget X AB som gör avdrag för räntebetalningar på lånet. Företag A allokerar lånet och ränteinkomsten till det fasta driftstället i stat B. Ränteinkomsten beskattas inte i stat A eftersom stat A tillämpar exemptmetoden och undantar inkomst från utländska
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hybrida missmatchningar / Importerade missmatchningar
medlen till sitt svenska dotterföretag X AB. Lånet från företag A till företag B är ett hybridinstrument. Det ses som ett skuldinstrument i stat B och företag B gör avdrag för ränteutgifter. I stat A ses det som ett egetkapitalinstrument och betalningarna
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Hur ska det skattepliktiga resultatet beräknas? / Internprissättning / Regelverk / Den svenska korrigeringsregeln
mot korrigeringsregeln och att den nya räntan var marknadsmässig ( KRNJ 2010-04-19, mål nr 1425–1428-09 ). Även Kammarrätten i Göteborg har ansett att det bara var det nya lånet som skulle prövas mot korrigeringsregeln ( KRNG 2012-06-08, mål nr 6565–6569-10 ). Högsta
/ Vägledning / 2022 / Inkomstskatt / Näringsverksamhet / Avdragsbegränsningar för ränteutgifter / Vad är ränteutgifter och ränteinkomster?
eller av säljaren och betalar marknadsmässig ränta för lånet, köper B tillgången för 210, d.v.s. ett pris som överstiger marknadsvärdet på tillgången med 10. Av avtalet mellan köparen och säljaren framgår det att B vid en framtida tidpunkt ska betala köpeskillingen
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1995:1338) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Argentina
i denna artikel är inte tillämpliga om lånet beviljades med huvudsakligt syfte att uppnå fördelarna i denna artikel. 9. Om Argentina i ett avtal för att undvika dubbelbeskattning med tredje stat, som är medlem i Organisationen för ekonomiskt samarbete
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1982:707) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Republiken Korea
får skatten inte överstiga: a) 10 procent av räntans bruttobelopp om mottagaren är en bank och lånet löper under en tidrymd som överstiger sju år; b) 15 procent av räntans bruttobelopp i alla övriga fall. 3. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 2
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1995:1339) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Ukraina
utgifter) i form av royalty, avgift eller annan liknande betalning för nyttjandet av patent eller annan rättighet, eller i form av ersättning för särskilda tjänster eller för företagsledning eller - utom i fråga om bankföretag - i form av ränta på kapital
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (1994:790) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Vitryssland
av offentligrättslig natur med syfte att främja export eller utveckling under förutsättning av krediten är beviljad på särskilt förmånliga villkor; d) räntan betalas på grund av lån som beviljats av en bank om syftet med lånet är att främja export eller utveckling
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2016:928) om skatteavtal mellan Sverige och Azerbajdzjan
där den som har rätt till räntan har hemvist om någon av följande förutsättningar är uppfylld: a) utbetalaren eller mottagaren av räntan är, eller lånet för vilket räntan betalas är garanterat av, en avtalsslutande stat, dess offentligrättsliga organ, administrativa
/ Regler och ställningstaganden / Lagar & förordningar / Lag (2004:874) om skatteavtal mellan Sverige och Malaysia
underavdelningar, 3) lokala myndigheter, 4) offentligrättsliga organ, 5) AB Svensk Exportkredit (SEK), i den utsträckning lånet har garanterats av svenska staten, och 6) Styrelsen för Internationellt Utvecklingssamarbete (SIDA). 5. Med uttrycket "ränta" förstås